Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Canadese teler gaat viraal met tomatenstuntdeal

Twee uur lange wachtrijen en mensen die tot zes uur rijden om tomaten te kopen. Dat is wat er deze week gebeurde bij de Canadese teler Platinum Produce. Voor slechts 5 Canadese dollar (€3,36) per bak verkocht de teler uit Ontario meer dan 21 vaten met overtollige tomaten langs de kant van de weg.

Een groot succes, maar er is daar meer aan de hand. "De kosten voor het runnen van een kas zijn door het dak gegaan. We hebben de steun van onze gemeenschap nodig."

Overschot
Binnen een week heeft het team van Platinum Produce 21 vrachten tomaten verkocht, elk met 80 bakken tomaten. Mensen uit heel Zuidwest Ontario zijn urenlang naar hun kraam gereden om de tomaten te kopen. Dat is het resultaat van een Facebook-post van Bonnie Verbeek van Platinum Produce.

Omdat de glastuinders niet al hun producten konden verplaatsen, waren ze genoodzaakt ze weg te gooien. Huiverig om dat te doen, besloot ze het online te plaatsen en een tomatenverkoop te organiseren: voor slechts €3,36 per bak konden consumenten verse, lokaal geteelde kasvleestomaten kopen bij hun kraam langs de weg.

"Mijn hoop was om misschien 1 of 2 vrachten te verkopen en ik zou blij zijn geweest als ik die niet bij het vuilnis had hoeven zetten," zegt Bonnie. "De verkoop zou ons geholpen hebben om een deel van de teeltkosten te dekken, maar zou ons absoluut geen winst hebben opgeleverd."

Begin deze week hadden ze al meer dan 21 vrachten verkocht. "De eerste dag hoopten we 15 vrachten te kunnen verplaatsen à 80 bakken per vracht. Ze waren op en uiteindelijk verkochten we ongeveer 21 vrachten. De volgende dag verkochten we ze voor €6,72. Dinsdag was een koopje, gisteren was een ongelooflijke deal," lacht ze, eraan toevoegend dat mensen ze kochten om ze uit te delen aan de armen en de ouderen. "Ze namen ze mee naar hun lokale buurten en gemeenschappen. Dat is wat we nooit voor ogen hadden gehad, en alleen maar hadden kunnen dromen."

Concurrentie
Hoewel de verkoop een succes was en de steun overweldigend was, zit er een serieuzer verhaal achter. "Al onze lokale kassen zijn in volle productie en toch verkopen supermarkten bijvoorbeeld tomaten uit Mexico," legt ze uit. "Ik heb niets tegen de kassen in Mexico, net zoals wij runnen zij hun bedrijf. Maar het raakt een gevoelige snaar, omdat wij in een moeilijke situatie verkeren. De kosten voor het exploiteren van een kas hier zijn door het dak gegaan. Bedrijven in Ontario werken dit jaar ongelooflijk hard door alle beperkingen van de pandemie. Voeg daarbij de nieuwe CO2-belasting, het verhoogde minimumloon, verzekeringen, gestegen elektriciteits- en aardgasrekeningen, en de kosten om een bedrijf te runnen zijn overweldigend," zegt ze.

Dan zijn er ook nog de restaurants die gesloten worden en alleen nog open zijn voor afhaalmaaltijden. "Dat betekent dat er minder salades worden verkocht, omdat je die vooral als bijgerecht bestelt als je binnen eet. Restaurants bestellen minder omdat ze bang zijn ze over te houden en het te laten bederven."

"We kunnen gewoon niet concurreren met de prijzen van producten uit Mexico. Het is onmogelijk om op een gelijk speelveld te opereren als het op geen enkele manier gelijk kan zijn. Wij zijn degenen die de plaatselijke sportteam steunen, de plaatselijke bevolking in dienst nemen en bijdragen aan de plaatselijke economie. Als gemeenschap moeten we eerst voor onze eigen bedrijven zorgen voordat we naar anderen kijken."

Valse reclame
Met deze virale verkoop reikt Bonnie de hand aan consumenten en retailers. "Het is ook de frustratie van veel consumenten die bij ons langs de weg stonden: ze kunnen het niet kopen bij onze lokale supermarkten. En als ik die winkels binnenloop, zelfs de winkels die adverteren met tomaten met de vermelding "product uit Canada", zitten er vaak stickers op met de vermelding "product uit Mexico". Dat heet valse reclame en het is een klap in het gezicht van elke teler in Canada die zich moet houden aan de strengste kwaliteitsnormen in Noord-Amerika," zegt ze, eraan toevoegend dat de hoeveelheid kassen in Ontario verbijsterend is. "Toch kunnen we ons eigen product niet in onze eigen winkels krijgen."

Terwijl ze hen zeer goedkope tomaten aanbieden, vraagt het team van Platinum Produce hun klanten ook om er bij de supermarkten en zelfs bij onze politici op aan te dringen om de glastuinders van Ontario weer tot prioriteit te maken. "We moeten nu meer dan ooit voor onze eigen producten zorgen."

Voor meer informatie: 
Platinum Produce
www.facebook.com/PlatinumProduce

Publicatiedatum: