Steeds meer mensen vinden het makkelijker om de herkomst van hun voeding te achterhalen. Volgens een nieuwe enquête, uitgevoerd in opdracht van het Zweedse Svenskmärkning, is 40% van de Zweedse bevolking van mening dat het gemakkelijk is om de herkomst te zien, vergeleken met 25% in 2016. 70% is ook bereid om meer te betalen voor Zweedse voeding.
Herkomst-etiket Från Sverige
"Het is goed, maar we weten dat het nog beter kan. Het moet natuurlijk gemakkelijk zijn om Zweedse producten, levensmiddelen en gewassen in de winkel te vinden. Daarom investeren we, samen met de voedingsketens en bedrijven die het label Från Sverige [Uit Zweden] gebruiken, in 2021 fors in de communicatie voor het label in de winkel en digitaal. Meer dan drie op de vier consumenten willen een duidelijk Från Sverige-label op de goederen en begeleiding in de winkel," zegt Ulrika Ekström, CEO van Svenskmärkning, in een persbericht.
Groot vertrouwen
84% van de consumenten is bekend met het Från Sverige-label. De bekendheid is het grootst onder jongvolwassenen tot 29 jaar, die ook bereid zijn meer te betalen voor Zweedse producten en levensmiddelen. Van alle deelnemers antwoordde 73% dat zij bereid zijn meer te betalen, waarbij vrouwen iets meer geneigd zijn meer te betalen dan mannen.
Van degenen die bekend zijn met het Från Sverige-etiket antwoordt 83% veel vertrouwen te hebben in het etiket, wat volgens Svenskmärkning kan worden vergeleken met het vertrouwen in het algemeen in informatie over de herkomst, dat rond de 60% ligt.
Ulrika Ekström: "Wij zijn duidelijk in onze communicatie over waar het merk voor staat; dat de grondstof geteeld en gekweekt, bewerkt, verpakt en gecontroleerd moet zijn in Zweden. Duidelijke criteria hebben een heel positief effect op de vertrouwenscijfers. Dan weet je wat je krijgt."
Meer bewust
Ekström: "De pandemie heeft hier invloed op, maar de sterke cijfers zijn niet alleen een corona-effect. We zien een gestage toename van de belangstelling voor in Zweden geteelde producten. Consumenten worden steeds bewuster en kiezen graag voor producten die niet 'ver gereisd' hebben. Dit geldt ongeacht of het gaat om biologische of conventioneel geteelde producten."
- Feiten uit de enquête
- 9 van de 10 consumenten vinden de Zweedse voedingssector belangrijk (92%);
- 8 van de 10 consumenten willen Zweedse telers steunen (84%);
- 7 van de 10 denken dat herkomstetikettering het winkelen voor voeding gemakkelijker maakt (75%);
- 7 van de 10 zijn bereid meer te betalen voor Zweedse grondstoffen (73%).
De enquête werd in januari 2021 uitgevoerd door Demoskop, met een webgebaseerd panel met 1109 deelnemers. De enquête wordt jaarlijks uitgevoerd.
Bron: www.ja.se