Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Auberginesector staat voor uitdaging

De populariteit van aubergines is duidelijk gestegen sinds de coronapandemie. Dit pakt gunstig uit voor telersprijzen. De uitdaging voor de auberginesector is om deze populariteit vast te houden met gerichte promotie- en marketingactiviteiten, zo stellen analisten van de Rabobank in marktupdate over aubergines.

In 2020 steeg de prijs ondanks een ruimer aanbod. In 2018 en 2019 ervoer de sector juist nog flinke prijsdruk.

De vermoedelijke oorzaak van de prijsstijging in 2020 is de goede vraag naar de paarse vruchtgroenten die in veel verschillende gerechten verwerkt kan worden. Zowel in Nederland als Duitsland steeg de aankoop van aubergine met 30% (cijfers GroentenFruit Huis). Bij het uitbreken van corona werd de zoekterm 'aubergine' vaak gebruikt.

Dit was ruim voldoende om de verloren horecaomzet te compenseren. Toch is aubergine voor velen geen alledaags product. Gemiddeld kopen Nederlandse huishoudens 480 gram aubergine per jaar (één groot exemplaar). 

Bron: Rabobank

Publicatiedatum: