Tholen - Na een brede introductie binnen de Hollandse en Belgische AGF-handel vanaf eind 2019, is het digitale platform AgriPlace Chain ook aan een opmars in andere Europese landen bezig. "We voorzien in een behoefte voor AGF-bedrijven die de kwaliteit informatie in hun keten gemakkelijker willen beheren. Met name vanuit de Duitstalige bedrijven, maar ook vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland is er veel interesse en zijn verschillende grote bedrijven aan boord gekomen zoals een Keelings in Ierland en een KOLLA en Widmann (Gemusering) in Duitsland", vertelt Nico Broersen.
"Duurzaam en sociaal verantwoorde voeding staan meer dan ooit in de belangstelling. De eisen, die consumenten, retailers en certificeerders stellen aan de kwaliteit, duurzaamheid en sociale aspecten van agrarische producten, zijn enorm toegenomen, terwijl die eisen per retailer ook nog behoorlijk kunnen verschillen. Met AgriPlace helpen we om automatisch al deze benodigde informatie te verzamelen, te controleren op eisen en daarbij het inzicht en de veiligheid in de keten te vergroten", vertelt Nico.
Gebruiksgemak en tijdsbesparing
Als grote voordeel voor AgriPlace Chain noemt hij het gebruiksgemak. "Je wilt niet weten hoeveel mails er vandaag de dag nog naar klanten en leveranciers worden gestuurd om de informatie te updaten op het gebied van certificaten, pesticidegebruik, verklaringen, specificaties en meer. Om dit veilig handmatig bij te houden en altijd paraat te staan voor verzoeken voor informatie van klanten is steeds uitdagender. We zien een groeiend bewustzijn bij bedrijven in de sector dat de handmatige manier om dit proces te beheren met Excelbladen, e-mails en SharePoint achterhaald is. Ook kunnen we de kwaliteitsinformatie gelijk doorspelen naar een bestaand ERP systeem zoals Navision, SAP of Greencommerce, waardoor je automatisch kan borgen dat het juiste product naar de juiste klant gaat."
Door naar één netwerk te gaan kunnen bedrijven veel eenvoudiger hun informatie uitwisselen, verzamelen en delen met handelspartners. AgriPlace biedt een oplossing voor het verzamelen, organiseren en delen van nalevingsdocumenten zoals certificaten, verklaringen spraylists etc. "Dit zorgt ervoor dat bedrijven in AGF wereldwijd gemakkelijk informatie kunnen verzamelen en delen. Een voorbeeld hiervan is de koppeling met de GlobalGAP database. Zodra een GGN is ingevoerd, zorgt het systeem ervoor dat de GlobalGAP informatie altijd up-to-date is, inclusief GRASP en de add ons. Het platform biedt inzicht, tijdsbesparing en zekerheid voor elke schakel in de keten."
Verpakkingsleverancier en retailer van start met AgriPlace
Naast diverse ketenpartijen, zoals coöperaties en importeurs werken tegenwoordig ook verpakkingsleveranciers met AgriPlace, zodat alle verpakkingsinformatie in één systeem beschikbaar is. |""In mei gaat de eerste retailer van start met het systeem", vertelt Nico. Meer dan 50 AGFbedrijven maken ondertussen gebruik van AgriPlace Chain, waaronder Best Fresh Group, BUD Holland, Berryworld, BE Fresh, Chainn, Euro Gijbels, Foodiverse, Fruitmasters, FreshKampo, Gilad Produce, Hillfresh, Jaguar, Keelings en Kölla.
Enkele van deze bedrijven komen ook aan het woord tijdens het webinar dat AgriPlace op donderdag 20 mei van 13.00 tot 14.00 uur organiseert. "Er is veel interesse in de markt naar de automatisering van kwaliteit informatie uit de keten. Tijdens dit webinar leggen deze bedrijven op een korte, aansprekende manier uit hoe het werkt en waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen om de digitale slag te maken in hun kwaliteitsmanagement", vertelt Nico.
Klik hier om je aan te melden voor het webinar (Engelstalig)
Voor meer informatie:
Nico Broersen
AgriPlace
+31(0)6 13369752
[email protected]
Website