Tholen - Minder emballage lijkt voor een verhuurder en reiniger van emballage natuurlijk niet de meest logische doelstelling. Toch is dit waar HB zich op toelegt om zo het verschil te maken voor haar klanten. “Emballage wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad om producten van A naar B te krijgen. Met een toenemende complexiteit en het belang van just in time zien wij dat goed emballagebeheer niet alleen cruciaal is voor de continuïteit, maar ook bijdraagt aan kostenbeheer en de ecologische footprint. Producten beginnen en eindigen vrijwel altijd met emballage, dus waarom niet kritisch kijken naar deze bedrijfsprocessen?" vraagt sales manager Ronald Kloppert van HB-rts zich af.
Ronald Kloppert (links) en Tom Jacobs (rechts)
Ontwikkelingen op het gebied van emballage
"We zien dat bedrijven zich bewuster oriënteren op hoe zij hun emballagestromen willen inrichten. De keuze voor kratten wordt mede ingegeven door de variëteit aan gebruiksdoeleinden: Gaat het om een stroom van producent naar retailer of van teler naar verpakker? HB is traditioneel sterk vertegenwoordigd in de vlees- en zuivelindustrie. “De laatste jaren zien we daarnaast ook de opkomst van het vegetarische segment en sinds eind vorig jaar zien we dat ook binnen AGF meer partijen de weg naar CBL kratten weten te vinden."
"Het voordeel van CBL kratten via HB is dat deze voor lange en korte termijn kunnen worden gehuurd. We merken dat onze dienstverlening en de flexibiliteit die wij bieden op het gebied van emballage hier goed op aansluiten. Zo hebben we recent een overeenkomst gesloten met een partij in de AGF-sector. Zij hebben gedurende een aantal maanden een wisselend aantal kratten nodig. Dit kunnen wij goed inrichten omdat we ruim 2,5 miljoen CBL kratten onder beheer hebben en onze klanten verschillende piekmomenten hebben. Onze huurmogelijkheden sluiten goed aan bij bedrijven die seizoensgebonden omzetpieken hebben. Het is dan namelijk zonde om emballage aan te schaffen die een groot deel van het jaar ongebruikt blijft", vervolgt Ronald.
Een andere ontwikkeling is dat steeds meer bedrijven ook kritisch kijken naar de gereden kilometers. Hier kan HB bedrijven helpen deze te reduceren. "Wij werken met vijf reinigings- en uitgiftecentra door heel Nederland. Dankzij onze depotstructuur kunnen wij onze klanten aanbieden om met een landelijk saldo te werken. Zo kun je bijvoorbeeld vuile kratten in Tilburg inleveren en gereinigd weer afhalen in Bleiswijk. Voor één van onze klanten besparen we zo op jaarbasis ruim 20.000 kilometer. Wij denken verder ook dat het gebruik van karton lang niet altijd het meest milieuvriendelijke alternatief is. Zo kan karton maar een paar keer gerecycled worden terwijl kratten meerdere jaren meegaan."
"Tot slot zien we ook ruimte in de markt om partijen te ondersteunen bij de aanschaf van emballage. Je praat vaak over grote aantallen en aanzienlijke bedragen. Partijen kiezen er dan bewust voor geen grote financiële uitgave te doen en dit geld vrij te hebben voor investeringen in productiecapaciteit of productontwikkeling. Emballage blijft in die zin een noodzakelijk kwaad. Wij kunnen daar goed bij helpen en zo kosten besparen en werk uit handen nemen", besluit Ronald.
Voor meer informatie:
Ronald Kloppert
HB-rts
+31(0)6-22928493
[email protected]
www.hb-rts.com