Verse, gekoelde pickles hebben een grote potentie voor groentespecialisten. Dat zegt Arend van den Berg, oprichter van Bikl. Dit merk produceert sinds kort opvallende consumentenverpakkingen met gefermenteerde augurken: hersluitbare stazakjes. Vorig jaar bracht het al grote verpakkingen voor de foodservice op de markt.
Het bedrijf heeft zojuist een succesvolle crowdfundingactie afgesloten. Binnen enkele weken haalden ze € 150.000 op.
Verse pickles passen bij alle grote consumententrends, aldus Van den Berg. Denk aan een puur product, dat een uitgesproken smaak combineert met gemak en gezondheid. Dankzij de toevoeging met verse kruiden zijn de pickles namelijk bijzonder smakelijk en direct klaar voor gebruik. Door de fermentatie smaken ze ook frisser en knapperiger dan klassieke augurken uit potten (die in Nederland niet gefermenteerd worden).
Bikl produceert bovendien 100% natuurlijk, dus zonder zoetstof, kleurstof of chemisch azijn, die zo gebruikelijk zijn in houdbare augurken.
Anders dan potten moeten de Bikl zakjes gekoeld worden bewaard. Niettemin hebben ze een houdbaarheid van minimaal 2 maanden, zodat het risico op derving gering is. Ook qua marge is het een interessant product: consumenten betalen graag meer voor het verse product.
Pickles passen het hele jaar in het assortiment. In de winter begeleiden ze stamppotten en bonenschotels; in de zomer versterken ze een BBQ en het hele jaar door kun je ze toepassen in salades en borrelplanken.
In Amerika vormen verse pickles al een zeer grote markt. In West-Europa is deze nu aan het ontstaan. “We voorzien met pickles dezelfde beweging als bij olijven: het gros wordt inmiddels vers gegeten, niet meer uit een potje”, zegt Van den Berg. Naast augurken wil Bikl op termijn ook andere groenten fermenteren en op de markt brengen.
Bikl wil de groentespecialisten met name bedienen via versgroothandels.
Voor meer informatie en samples:
Arend van den Berg
Bikl Foods
06 50 20 63 08
[email protected]
www.biklfoods.nl