Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francisco Sánchez, manager van Onubafruit:

"De Spaanse aardbeienteelt is in gevaar omdat niemand er nog respect voor heeft"

De aardbei krijgt vaak een prominente plaats bij de groenteboer of in de schappen van de supermarkt. Het is een fruitsoort waar traditioneel veel vraag naar is, maar die helaas elk seizoen door sommige supermarktketens als lokproduct wordt gebruikt. Dit doet volgens de sector geen eer aan het harde werk van duizenden telers en seizoensarbeiders die de consument een kwaliteitsproduct aanreiken dat ruimschoots voldoet aan de eisen van de nationale en internationale markten.

"De aardbei is het belangrijkste artikel bij de groenteboer tussen december en juni totdat het steenfruit eraan komt. Er is niemand die het zich kan veroorloven om geen aardbeien in de kraam te hebben liggen”, steekt Francisco Sánchez van wal, manager van de coöperatie Onubafruit, uit de Spaanse provincie Huelva. "De aardbei verdient het daarom absoluut niet om gebruikt te worden door de supermarkten in hun prijzenoorlogen."

"De sector is dit beu, want de aardbeienteelt houdt veel risico’s in. Het vergt veel investeringen en dus is er een gevoel van niet gewaardeerd of beloond te worden", klaagt Francisco. Ook de weersomstandigheden spelen weer een belangrijke rol in het verloop van dit seizoen. “De mist en het vochtige weer sinds half januari zorgen ervoor dat we minstens 50% van het fruit dat we plukken uiteindelijk moeten weggooien. Bij Onubafruit verliezen we nu al veertien dagen lang meer dan 1 miljoen kilo product per week, wat neerkomt op ongeveer €7 miljoen”, legt de manager van het bedrijf uit. “En het lijkt erop dat de supermarkten daar hun ogen voor sluiten, dat dit hun rekening niet maakt. Het is ronduit verbazingwekkend dat ze promotieacties houden wanneer we de helft van de bestellingen niet eens kunnen leveren. Ik zie er de zin niet van in. Promoties worden toch gehouden wanneer er teveel product is?”, vraagt Francisco Sánchez zich verbijsterd af.

In de provincie Huelva, waar bijna de volledige teelt van alle Spaanse aardbeien plaatsvindt, is het areaal dit jaar verminderd. "Het belangrijkste gewas in Huelva is de aardbei, maar vandaag de dag is de teelt ervan in gevaar. Er is geen enkele teler die nog het volste vertrouwen heeft in de aardbei. Er zijn vele redenen op te sommen waarom niemand meer tevreden is. Er is niet alleen het probleem van de lage winstgevendheid en het gebruik van de aardbei als lokproduct, er is ook het gebrek aan arbeidskrachten voor de pluk, die overigens lastiger is dan de oogst van ander zachtfruit, en er is ook het gegeven dat de teler verantwoordelijk wordt gehouden voor alle sociale en ecologische problemen in de regio”, legt Francisco uit. “De aardbei is een product dat respect verdient en, naar mijn mening, gebeurt dat vandaag de dag niet. Niet genoeg tenminste.”

Frambozen en blauwe bessen
Het weer is ook het andere zachtfruit in de provincie Huelva niet gunstig gezind dit seizoen. In het geval van de frambozen is er tussen de 25 en 30% minder productie, maar op de markt wordt wel een mooi prijsniveau gehaald, benadrukt Francisco. “We zijn net begonnen met de eerste oogst van blauwe bessen, zij het met vertraging door het slechte weer”, legt hij uit. 

Deze situatie van verminderd aanbod doet zich voor nu Chili en Peru een vervroegd einde breien aan hun seizoen. Zo is er toch een gat ontstaan in de blauwe bessenmarkt. “Theoretisch gezien moeten we dit jaar een hogere opbrengst hebben, toch zo'n 50% meer dan vorig jaar. En hoewel we altijd het voordeel hebben van de versheid op de Europese markt, de vraag er momenteel wel is en er ook ruimte is op de markt, hebben we wegens de vertraging die de teelt heeft opgelopen niet voldoende product beschikbaar”.

 

Voor meer informatie:
Tel: +34 959 54 08 44 (Spanje)
[email protected]
www.onubafruit.com