Hoe deed de Nederlandse paprika het in 2020? De verkoop in het buitenland steeg met 5 procent vergeleken met 2019. Vooral buurlanden Duitsland (+12%) en het Verenigd Koninkrijk (+10%) kochten meer Nederlandse paprika's. Maar ook de afzet in landen als Polen en Ierland liep goed, schrijft Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis op LinkedIn.
De paprikaverkoop op de binnenlandse markt zat in 2020 in de lift. Supermarkten in Nederland verkochten 18 procent meer dan een jaar terug. Daarentegen zijn er door de lockdown minder paprika's verwerkt door restaurants en cateraars.
Door hoge transportkosten en minder vluchten viel de export naar verre bestemmingen ver terug. Zo halveerde in 2020 de export naar de VS. Hiermee zakte de VS als afzetland voor Nederlandse paprika van de 4e plek in 2019 naar positie 9 in het afgelopen jaar. De verkoop van NL paprika in Japan daalde met een derde.
Bron: GroentenFruit Huis op basis van cijfers KCB en IRI.