Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis:

"Vooral Duitsland en het VK kochten meer Nederlandse paprika's"

Hoe deed de Nederlandse paprika het in 2020? De verkoop in het buitenland steeg met 5 procent vergeleken met 2019. Vooral buurlanden Duitsland (+12%) en het Verenigd Koninkrijk (+10%) kochten meer Nederlandse paprika's. Maar ook de afzet in landen als Polen en Ierland liep goed, schrijft Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis op LinkedIn. 

De paprikaverkoop op de binnenlandse markt zat in 2020 in de lift. Supermarkten in Nederland verkochten 18 procent meer dan een jaar terug. Daarentegen zijn er door de lockdown minder paprika's verwerkt door restaurants en cateraars.

Door hoge transportkosten en minder vluchten viel de export naar verre bestemmingen ver terug. Zo halveerde in 2020 de export naar de VS. Hiermee zakte de VS als afzetland voor Nederlandse paprika van de 4e plek in 2019 naar positie 9 in het afgelopen jaar. De verkoop van NL paprika in Japan daalde met een derde.

Bron: GroentenFruit Huis op basis van cijfers KCB en IRI.

Publicatiedatum: