Op 6 januari van dit jaar deelde Yoann Alarçon op Twitter zijn eerste besluit als Directeur Verse en Traditionele Producten (VTP) bij Carrefour: in januari worden de aardbeien van het merk uit alle winkels gehaald.
Een besluit dat tot veel reacties leidde en voortkomt uit de wens van Carrefour om aan de behoeften van klanten te voldoen, aldus de directeur. "Ik heb de aardbeien in januari uit onze winkels gehaald, enerzijds om klanten tegemoet te komen die op zoek zijn naar versheid en anderzijds om hen voor te lichten over het belang van het eten van lokale producten. Met dit initiatief willen we de aandacht van klanten in januari vestigen op andere producten als verschillende rassen oude appelen en de fairtrade bananen,” legt Yoann Alarçon uit.
"De overgrote meerderheid van de klanten begrijpt deze beslissing en steunt ons"
Veel klanten van Carrefour steunen dit besluit, maar zijn ook blij dat er tegelijk aan hun verwachtingen wordt voldaan. “De klanten begrijpen waarom het besluit is genomen en zeggen zelfs zich erop te verheugen om volgende maand de eerste aardbeien in de schappen te zien liggen. Het overgrote deel van de feedback die we kregen is dan ook positief. Degenen die de aardbeien echt nu nodig hadden om bijvoorbeeld gebak te maken, hebben we gewezen op ons assortiment diepgevroren aardbeien van zeer hoge kwaliteit. Ons besluit is niet moraliserend bedoeld. Carrefour wil klanten kwaliteitsproducten aan kunnen bieden en wil degenen die in de winter aardbeien willen eten niet beoordelen of veroordelen. We zijn het aan hen en onszelf verplicht om dan een goed alternatief te zoeken.”
"Bij het enkel aanbieden van goede kwaliteit aardbeien wint iedereen"
Carrefour heeft de leveranciers van tevoren over het besluit ingelicht. “De leveranciers toonden begrip. Ze weten zelf ook dat de kwaliteit van hun producten in deze tijd van het jaar niet optimaal is. Bij het aanbieden van slechte kwaliteit aardbeien zou iedereen verliezen: de leveranciers omdat zij misschien te maken krijgen met weigeringen, de winkeliers omdat zij mogelijk verliezen draaien, de klanten omdat zij de aardbeien niet lekker vinden en de planeet omdat er een 'aardbeienreis' plaatsvindt die uiteindelijk niet tot het gewenste resultaat leidt."
"Elke transitie moet geleidelijk gebeuren"
De VTP-directeur van Carrefour stelt het volgende: "Het doel is om de transitie stap voor stap te laten plaatsvinden. We zijn niet van plan de volledige Groenten en Fruit-afdeling van de ene op de andere dag te herinrichten. Voor elke verandering moet de tijd worden genomen. Daarnaast is het vooral een opeenstapeling van kleine acties die tot aanzienlijke veranderingen zullen leiden. Daarom hebben we besloten om binnenkort met de aardbeien te beginnen. Medio februari komen ze weer bij ons in de schappen te liggen, op het moment dat ze van betere kwaliteit zijn. Ook willen we de klanten laten zien dat het niet zozeer om de maat of kleur van een product gaat, maar vooral om de smaak van een product. Hoewel we op bepaalde momenten van het jaar geen producten van goede kwaliteit kunnen leveren zoals het geval is bij aardbeien in de maand januari, kan het interessant zijn om eens te kijken of we bijvoorbeeld in januari ook helemaal geen aardbeien zouden kunnen aanbieden en ons in die periode zouden kunnen richten op andere, op dat moment interessantere producten - totdat we weer echt goede kwaliteit aardbeien kunnen aanbieden. Zelf ben ik er namelijk absoluut zeker van dat we over een maand betere aardbeien zullen hebben dan nu."
"Het gaat niet meer alleen om een goede prijs, maar ook om een goede prijs-kwaliteitverhouding"
Het niet langer in de maand januari aanbieden van aardbeien past dan ook in de wens van Carrefour om van het leveren van kwaliteit tot een prioriteit te maken, met name via het Act for Food-programma. “Carrefour doet er alles aan om de klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarbij is het leveren een goede smaak, het aanbieden van verse producten en het feit dat die producten lokaal worden geteeld van groot belang. Hiervoor moeten we wel enkele aanpassingen doen met betrekking tot ons huidige groenten- en fruitaanbod. We willen onze leveranciers ook op de hoogte stellen van dit plan, zodat zij ons bijzondere rassen met een geweldige smaak kunnen en zullen aanbieden. Het gaat niet meer alleen om een goede prijs, maar ook om een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een product dat niet goed is, ook al is het nog zo goedkoop omdat het in de uitverkoop is, zal altijd te duur zijn. Geheel in lijn met onze slogan “De voedseltransitie is voor iedereen” geloven wij dat het begrip 'kwaliteit' onlosmakelijk is verbonden met het begrip 'prijs'.”
"Leveranciers die producten aanbieden die het resultaat zijn van een goede agro-ecologische werkwijze hebben onze voorkeur"
Yoann Alarçon geeft aan dat Carrefour, behalve naar groenten en fruit van goede kwaliteit, nu ook op zoek is naar groenten en fruit die zijn geteeld met respect voor het milieu. “Leveranciers die ons op milieuvriendelijke wijze geteelde producten kunnen aanbieden hebben onze voorkeur. Denk dan bijvoorbeeld aan volledig gewasmiddelenvrij en residuvrij geteelde producten of aan de producten die voortkomen uit goede agro-ecologische werkwijzen bij het telen. Carrefour wil de regels van het spel veranderen om beter aan de verwachtingen van klanten te kunnen voldoen. Het is ook aan ons om ons aan te passen en ze te geven waar ze naar op zoek zijn. Al onze besluiten zijn in feite het resultaat van actief luisteren tijdens rondetafelgesprekken en enquêtes onder onze klanten.”
De komende maanden zullen er meer van deze onderwerpen worden besproken en besluiten worden genomen waarvan de resultaten nog onbekend zijn. Wat wel al zeker is, is dat Yoann Alarçon in ieder geval van plan is een dergelijke actie volgend jaar te herhalen.
Voor meer informatie:
Matthieu Lovery
Directeur de Marché Fruits et Légumes, Fleurs et Plantes
Carrefour
Telefoonnumer: 06 38 89 37 98