In het oosterse Tubbergen ligt de mooie winkel van Martijn Oosterik: ‘Groentehal Oosterik’. Een naam die nog stamt uit de tijd dat de ouders van Martijn de winkel begonnen in Tubbergen in 1977. Deze groentehal van destijds is inmiddels omgevormd tot een moderne speciaalzaak in groenten en fruit, waarbij maaltijden en salades een steeds grotere rol gaan spelen. ADN interviewde Martijn over de ontwikkelingen in zijn zaak en deed hierover verslag in het ADN Magazine.
Martijn en zijn team zijn dagelijks in de weer om de klant al datgene te bieden waar een speciaalzaak voor staat. Daarbij heeft Martijn tijdens de laatste verbouwing bewust gekozen voor een bedieningswinkel omdat het contact met de klant voorop staat.
Corona
In maart, toen voor het eerst een lockdown werd afgekondigd door het kabinet, zat de schrik er goed in. “Een behoorlijk deel van mijn omzet haal ik uit de levering aan de horeca. Dat viel van het ene op andere moment volledig weg. Al snel bleek dat dit tot gevolg had dat consumenten thuis meer aandacht aan eten en voeding gingen besteden. Om grote drukte te vermijden, kreeg de speciaalzaak meer toeloop. Wij kunnen de klantenstromen veel beter reguleren en hygiëne staat altijd al hoog in het vaandel. We zagen de omzet in de winkel al snel stijgen, waarmee we de weggevallen omzet uit de horeca goed konden compenseren. Bijkomend geluk: op de dag dat de lockdown werd afgekondigd, ging de nieuwe website met webshop live.
Webshop
Bijkomend geluk bij deze bizarre situatie was het feit dat op de dag dat de lockdown werd afgekondigd, de nieuwe website en daarmee ook de webshop operationeel was. “Ik was me aan het oriënteren geweest op de mogelijkheden van online verkoop. Ik deed al het nodige aan social media via Facebook en kreeg steeds vaker het verzoek om ook via een webshop mijn producten aan te bieden en te bezorgen. Toen ik, begin dit jaar, in contact kwam met ADN Marketing (Daniel van Iewaarden) heb ik mijn plannen besproken en zijn we eigenlijk gewoon aan de slag gegaan. Vanaf het moment dat de website/webshop in de lucht was, kwamen de bestellingen hierop meteen al binnen. Eigenlijk zonder dat ik daar heel veel ruchtbaarheid aan had gegeven. De route die ik reed voor mijn horecabestellingen konden nu direct worden ingevuld met bestellingen van particulieren via de webshop. Door de hectiek van de afgelopen maanden is er even geen tijd meer geweest om de website verder te optimaliseren, maar dat dit voor de toekomst een belangrijk verkoopkanaal is, is wel gebleken.”
STAP
Martijn is één van de, inmiddels 50, bedrijven die deelneemt aan het STAP-programma van ADN. “Ik ben altijd op zoek naar verbetering van mijn bedrijf. Ik probeer daarin nieuwe ontwikkelingen te volgen: zo ben ik al actief bezig met mijn cijfers en heb ik eens per kwartaal een gesprek met mijn accountant over de ontwikkelingen. Ik heb onlangs geïnvesteerd in een nieuw kassasysteem van Digi. Dit voorziet me in actuele informatie en door de koppeling met een digitaal prijskaartensysteem bespaar ik enorm veel tijd. Ik ben deel gaan nemen aan STAP omdat ik benieuwd was naar de uitkomsten met betrekking tot mijn locatie en klantbeoordeling. Binnenkort ga ik met bedrijfsadviseur van ADN, Andrea Paffarini, dieper in op de uitkomsten. Door corona is dat helaas even uitgesteld.
Medewerkers
Groentehal Oosterik is een goede werkgever. Dat blijkt wel uit het feit dat er nauwelijks sprake is van verloop of verzuim. Zo treft de klant al vele jaren vertrouwde gezichten aan in de winkel. “Ik heb inmiddels 14 medewerkers in dienst, allemaal dames. Het werkt enorm prettig en ik merk dat mijn klanten naast kwaliteit, echt voor de persoonlijke aandacht in de winkel komen. Vanuit STAP heb ik de ADN-training ‘Klanthousiasme’ in mijn winkel laten geven. Dit gaf een enorme ‘boost’ bij mij en de medewerkers. Het is wel zaak hier aandacht aan te blijven geven, want vervallen in het ‘oude’ patroon ligt altijd weer op de loer.
Toekomst
Martijn is positief over de toekomst en vertelt enthousiast over de aanstaande plannen. “Natuurlijk is het coronavirus van invloed op de dagelijkse werkzaamheden. Het is hierdoor ook lastiger geworden om in de nabije toekomst te kijken. Ik wil in ieder geval verder met het optimaliseren van mijn webshop, want ook na corona blijft dit een belangrijke verkoopkans. Daarnaast wil ik mijn productieruimte gaan vernieuwen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel ruimte ‘achter’ heb. Wij zullen ons in de toekomst nog meer gaan richten op gemaksproducten, kant & klaar en gezondheid. Mijn productieruimte moet daarom worden gemoderniseerd naar de huidige tijd. Dat wordt mijn uitdaging voor het komende jaar.”
Tip voor collega’s
“Plezier op de werkvloer straalt uit naar je klant. Zeker in deze tijd gaat de consument juist naar de speciaalzaken. Even een praatje, even die aandacht wat de mensen nu missen en bij de concullega’s niet krijgen. Verder….stap in de wereld van de webshop. Het is een aparte winkel voor je bedrijf en mensen staan er op dit moment voor open om er gretig gebruik van te maken. De kansen liggen er in coronatijd. Ga niet achterover leunen, maar pak deze kansen en investeer in de toekomst, want die is er zeker als speciaalzaak. Goat goan!!”
bron en foto's: ADN Magazine
Voor meer informatie
Groentehal Oosterik
Grotestraat 61
7651 CH Tubbergen
T: 0546-621 720
www.groentehaloosterik.nl
AGF Detailhandel Nederland (ADN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
0318 - 440 222 (keuze 4)
[email protected]
www.agfdetailhandel.nl