Tholen – Op 31 januari 1938 zag transportbedrijf Van Spronsen uit Monster het levenslicht. Opgericht door dhr. Jaap van Spronsen werd er met een vrachtwagen gereden van de tuinders in het Westland richting de veiling op Monster.
Film voor het 50-jarige jubileum, De 60 haalde het bedrijf echter niet meer
Na de oorlog groeide het bedrijf als kool. Men ging op meerdere veilingen rijden en het internationaal transport werd belangrijk. De focus bleef echter altijd liggen op groenten en fruit. Ook bloemen vervoerde het bedrijf onder de naam Transflora Holland.
De divisie voor de bloemen: Transflora Holland (fotocollectie Transport History)
Scandinavië
Van Spronsen vrachtwagens waren te vinden door heel Europa maar vooral de markten in West-Duitsland en Scandinavië werden voor het bedrijf een specialisme. Die noordelijke focus was ook de reden dat het bedrijf voor de Zweedse Volvo en Scania trucks koos, want dan ben je altijd in de buurt van een fabriek als je eens pech hebt.
Het ging ook wel eens mis op de weg, een truck van Van Spronsen op zijn zij (fotocollectie Transport history)
Wekelijks zette Van Spronsen 60 vrachtwagens in richting Noorwegen en Zweden. Chauffeurs zaten daarbij 8 uur op de wagen en konden daarna uitslapen op de veerboot die vertrok vanuit het Duitse Travemünde. In de jaren ’70 volgt ook het transport op Frankrijk waarvoor Van Sprongen een Frans bedrijf overnam en had het een eigen vestiging op de groothandelsmarkt van Rungis. Later volgde ook in Spanje een filiaal.
Stakende chauffeurs
Van Spronsen reed op het internationale transport vaak met 2 chauffeurs op de vrachtwagen. In mei 1977 kregen ze daar gedonder mee. De chauffeurs eisten namelijk eenzelfde beloning op de vrachtwagen als diegene die reed en gingen in staking. De vrachtwagens van Van Spronsen werden geblokkeerd op de veiling. Slechts 6 vrachtwagens konden ontsnappen aan de ruim honderd stakende vrachtwagenchauffeurs en werden op een geheime locatie gelost. “De actie gaat ons vele duizenden guldens kosten terwijl onze klanten staan te gillen om de lading,” aldus de toenmalige directeur dhr. G. Draak.
(fotocollectie Transport history)
In de jaren ’90 kreeg het bedrijf met flinke concurrentie te maken op de eigen markt. Niet alleen van nieuwe transportbedrijven maar ook van exporteurs die het opeens in eigen hand namen. “Spelers die voor minder meer konden doen en veel agressiever waren in de markt,” aldus een oud-handelaar uit het Westland. “Uiteindelijk ging het bedrijf over de kop door de kosten aan het management en de organisatie.”
Daarnaast had het bedrijf te maken met een toenemende vertraging bij de ECT, ongunstige valuta-fluctuaties en een slechte uitvalsbasis voor op Zweden wat toch de belangrijkste bestemming voor het bedrijf bleef.
(fotocollectie Transport History)
Op 25 oktober 1994 vroeg het bedrijf faillissement aan bij de rechtbank in Den Haag door een toenemend aantal crediteuren. Een jaar later gingen ook Spronsen Forwarding en Spronsen Trucking failliet door de zware concurrentie van andere transporteurs in de markt. Wel laat het bedrijf zijn sporen na in het Westland en ligt het aan de wieg van een aantal ondernemingen die nog altijd bestaan.
Bron: Reformatorisch Dagblad (20-5-1977, Werkgevers nog niet door de knieën, p.3), Nieuwsblad Transport, Primeur 5, september, 3de jaargang 1988. Transport history