Tholen - Ondanks de verscherpte coronamaatregelen in veel Europese landen worden de Duitse groothandelsmarkten dag in dag uit met vers product uit alle uithoeken van het Europese continent beleverd. Niettemin zijn de gevolgen van de zogenoemde 'tweede golf' ook in de Duitse groothandel duidelijk merkbaar.
Niet alleen is door de recente horecasluiting een belangrijk afzetkanaal voor velen weggevallen, ook de aanvoer vanuit bepaalde landen wordt als gevolg van toegenomen grenscontroles aanzienlijk vertraagd, ziet Ali Arslan sr., groothandelaar in Bremen en bedrijfsleider bij Aysa Großhandel GmbH.
Omschakelen
De groothandel heeft zich met name toegelegd op de handel in vruchtgroente en Turks product. Een groot deel van het aanbod wordt direct vanuit Nederland aangevoerd. “Momenteel schakelen we bij meerdere producten langzaam over op Spanje. Nederlandse komkommers zijn nog in kleine volumes beschikbaar, maar na deze week is het wel gedaan, vermoed ik. Andere producten zoals Prominent-tomaten zijn daarentegen jaarrond vanuit Nederland beschikbaar.”
Ali Arslan sr. (hier tijdens een bezoek van Freshplaza.de vorig jaar) leidt het groothandelsbedrijf samen met zijn zoon.
Rustige kerstafzet
Ook bij de Nederlands-Duitse groothandel is corona ingeslagen als een bom. “We lopen naar schatting 30-35 procent van onze jaaromzet mis door het wegvallen van de horeca. Andere afzetmarkten – zoals Turkse supermarkten – lopen gelukkig wel goed door. Over het algemeen zien we door de hele situatie wel duidelijk minder afhaalklanten op de groothandelsmarkt hier in Bremen. Ik ga er dan ook vanuit dat we een rustige kerstafzet zullen krijgen”, aldus Arslan.
Mini-courgette uit Turkse teelt
Vertraagd transport
Speciaal voor de Turkse en Arabische klantenkring importeert Aysa GmbH veel pepers en mini-vruchtgroente direct uit Turkse teelt. “Het aanbod is prima, de aanvoer verloopt helaas moeizaam door de aangescherpte grenscontroles. Het verstransport is soms tot wel 2 à 3 dagen langer onderweg. De kwaliteit van het product heeft hier natuurlijk deels onder te lijden, maar ook de prijzen.”
Knelpunt op de aanvoerroute is niet zozeer Turkije zelf, maar vooral Oost-Europa en het Balkan-gebied, benadrukt men. “Bulgarije, Kroatië, Roemenië: In vrijwel alle landen die ons transport doorkruist, zien we aangescherpte grenscontroles. Helaas is er dus geen alternatief. Gelukkig pakken geen hoge winstmarges op het Turks product, waardoor de schade relatief gezien beperkt blijft. Tegelijkertijd zien we ook begrip bij onze afnemers voor de situatie waarin we ons als handelaar bevinden.”
Pepers doen het goed bij klanten met Turkse en Arabische roots
Hoge vraag naar Nederlands product
Grote zorgen over het voortbestaan van de handelsonderneming maakt het management van Aysa GmbH zich vooralsnog niet. “We zien nog geen faillissementsgolf binnen onze klantenkring. Daarnaast hebben we met de directe aanvoer van Nederlandse vruchtgroente een unieke positie op de Bremer groothandelsmarkt. Ook in tijden van corona blijft de vraag naar Nederlands product onverminderd hoog”, klinkt het tot besluit.
Voor meer informatie:
Aysa Großhandel GmbH
Ali Arslan
Großmarkt Bremen
Tel: +31 651848489
[email protected]