Tholen - Alweer enkele jaren geleden waren de Sunfresh telers uit Venlo betrokken bij een proef met de Wageningen UR in een testkas in Bleiswijk om te kijken welke exoten geteeld kunnen worden in de Hollandse kassen. Uiteindelijk vielen exoten als mango's en avocado's af, maar bleken de Formosa-papaya's botanisch gezien het beste in de Nederlandse kassen te telen.
Vier Sunfresh-telers hebben gezamenlijk een BV opgericht om dit project te ontwikkelen, onder de naam Isodara Fruits. Enkele jaren later staat er bij één van de telers van Weyers in Wellerlooi een areaal van 4 hectare papaya's. De eerste testteelt is twee jaar geleden gestart, door de actuele uitbreiding van productie groeit het aanbod behoorlijk.
"Het is geen eenvoudig traject, want je begint helemaal op nul. Ook in de Spaanse testen worden de papaya's namelijk niet in kassen geteeld. Natuurlijk loop je ook tegen de nodige kinderziektes aan, maar uiteindelijk zijn we er nu in geslaagd om een mooi aanbod Nederlandse papaya's op de markt te brengen. We zijn vorig jaar gestart met 1 hectare kas met belichting. De teelt loopt jaarrond door en de vruchtzetting duurt zo'n vijf maanden. Je moet dus belichten om continuïteit in de productie te krijgen", vertelt Roel Surminski.
Hij ziet veel perspectief in de teelt. "Het past bij deze tijd, waarin er veel aandacht is voor duurzaam ondernemen. Normaal komen de papaya's van de andere kant van de wereld. Met de Nederlandse teelt realiseer je een enorme reductie van de foodmiles en een efficiënter watergebruik. Ondanks dat we de kassen moeten verwarmen ziet het hele milieuplaatje er daarom erg positief uit. Daarbij hebben we in de Nederlandse kas, de mogelijkheid om het fruit naar klantwens eet-rijp te oogsten. Bovendien zijn we er tot op heden in geslaagd om geen pesticiden te gebruiken. We verwachten dat de teelt zo'n tweeënhalf tot drie jaar aansluitend kan staan. Het voordeel is dat we dus continu door kunnen blijven oogsten."
"Met deze Hollandse papaja's richten we ons op de bovenkant van de markt. Dat is ook nodig gezien die kosten die in de investering en het onderzoekstraject zijn gaan zitten. We zetten in op een prijs die ligt in de lijn van het gevlogen fruit", vertelt Roel. "Vorig jaar hebben we een start gemaakt met een Duitse supermarkt, die vanaf het begin bij dit traject betrokken was. Nu het areaal is uitgebreid, staan we op het punt om meer klanten te bedienen. Ik verwacht dat het een groot product kan worden. In Nederland is de papaja nog niet eens zo'n groot artikel, maar elders zien we de populariteit enorm toenemen. Ongetwijfeld zullen er meer kapers op de kust komen, maar deze voorsprong hebben we te pakken!"
Voor meer informatie:
Erzeugergroßmarkt Weyers GmbH
Venrayseweg 192
5928 RH Venlo
Tel: +31 77 306 86 24
[email protected]
www.weyersgmbh.de