Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ton Habraken, Ludvig Svensson:

“Wat we uiteindelijk willen bereiken, is dat de teler een duurzamere teelt kan neer zetten”

Tholen -  “Er is soms nog niet genoeg kennis over de specifieke eigenschappen van het geïnstalleerde scherm bij de teler aanwezig waardoor ze niet het optimale uit hun klimaatscherm halen.” Dat constateerde Ton Habraken, kasklimaatexpert bij Ludvig Svensson. Om telers een handje te helpen, heeft Svensson ‘Climate House’ geïntroduceerd. Het is een nieuwe dienst om meer kennis te delen en samen met de teler het optimale resultaat te behalen.

“Om een optimaal resultaat te behalen, moet je goed weten hoe je klimaatscherm werkt. We helpen telers aan meer kennis. Zo is het bijvoorbeeld het beste om je energiescherm helemaal dicht te hebben. Geen kieren zorgt voor een egaler kasklimaat en uiteindelijk de grootste energiebesparing. Dat willen we de telers graag bijbrengen. Soms zien we dat extra scherminstallaties uit  investeringsplannen worden gehaald omdat het, vaak door gebrek aan de juiste kennis, te weinig op zou leveren. Dat willen we graag voorkomen met Climate House”, vertelt Ton.

Links Ton Habraken, rechts zijn collega Joost Haenen

Dienstenafdeling
Climate House is de nieuwe dienstenafdeling bij Svensson. Na de verkoop  teler krijgt met deze betaalde dienst meer informatie en begeleiding over zijn aankoop. “Samen met de teler analyseren we de klimaatdata en  maken we de instellingen op de klimaatcomputer. We gaan een traject aan voor de lange termijn. Ons doel is om het kasklimaat bij de teler te optimaliseren.”

De klanten worden begeleid door Ton en zijn collega Joost Haenen. “Joost is zelf teler geweest en is ook goed thuis in de basisprincipes van Plant Empowerment. Samen gaan we de telers helpen en geven een aantal keren in het seizoen advies over bijvoorbeeld het houden van een actief klimaat, instraling- en uitstraling, vochtafvoer en de relatie van schermgebruik tot bestuiving of watergift”, vertelt Ton.

Inmiddels lopen er meerdere projecten waarbij de dienst wordt toegepast.

“We onderscheiden vier belangrijke diensten”
Bij de introductie van de nieuwe dienst worden op dit moment vier belangrijke diensten van elkaar gescheiden. ”De eerste dienst is Climate Management. Daarbij kijken we naar alle factoren die het kasklimaat kunnen invloeden. Niet alleen de schermen maar bijvoorbeeld ook ventilatoren, groeilicht of hogedruknevel wordt daarin meegenomen. De tweede belangrijke dienst is het Climate Screen Management waar we meer focus leggen op de schermen.”

Naast Climate- en Climate Screen Management is er nog een belangrijke dienst: thermal advice. Ton legt uit wat deze dienst precies inhoudt: “Op basis van geavanceerde warmtebeelden gaan we de omstandigheden van het gewas en de kas in beeld brengen. We focussen daarbij vooral op het effect op de plant. Met een thermocamera krijgen we een veel beter beeld van wat er binnen een plant aan de hand is en wanneer er mogelijk stress situaties ontstaan.”

De vierde dienst in het rijtje gaat om energiebesparing: de Svensson EnergySaver. Daarvoor wordt er samen gewerkt met Agrithermic. “Op basis het bestaande rekenprogramma HortiEnergy is een energiebesparingsprogramma ontwikkeld met daarin de specifieke eigenschappen van de Svensson klimaatschermen. Daardoor kunnen we nu op voorhand voor alle typen kassen in de wereld een energiebesparing en daarmee een scherminstallatie terugverdientijd berekenen. Dat gebeurt voor de verkoop en na de verkoop kunnen we de teler begeleiden zodat de voorspelde energieberekening en terugverdientijd ook daadwerkelijk wordt gehaald. We staan voor ons product, we lopen niet weg na de verkoop maar gaan er samen voor”, legt Ton uit.

Advies op afstand
“Ook voordat het coronavirus uitbrak was onze intentie om de data analyse zoveel mogelijk op afstand plaats te laten vinden. Om dat te kunnen realiseren, is er dataontsluiting nodig zodat we mee kunnen kijken in de kas. We streven het principe van ‘data driven growing’ - dat voorkomt uit de basisprincipes van Plant Empowerment - na.” Ton laat zijn opgedane kennis niet graag op de plank liggen. Zoals hij het zelf mooi verwoordt: “Ik gebruik het graag om een diepere band met de klant op te bouwen.”

Minder input, meer output
“Wat we uiteindelijk willen bereiken, is dat de teler een duurzamere teelt kan neer zetten. Met minder input en meer output van een uitstekende kwaliteit. Vanuit Plant Empowerment kunnen we laten zien dat je met het juiste type scherm én goed scherm gebruik een betere, sterkere en daardoor weerbaardere plant kunt realiseren. Een klimaatscherm zorgt niet alleen voor energiebesparing, je kunt er veel meer mee. Dat willen we graag aan de markt bewijzen. Onze dienst dient als een paar ‘extra ogen’ die ervoor waken dat er geen fouten worden gemaakt op het gebied van schermen en kasklimaat en dat de eindgebruiker vanaf dag 1 op de juiste wijze met het klimaatscherm aan de slag kan gaan. De leercurve van de teler word hiermee aanzienlijk versneld.”

Voor meer informatie:
Ludvig Svensson
www.climatehouse.com 
www.ludvigsvensson.nl  
[email protected]  
+316 52 67 41 45