Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom Houston en Aberdeen verbonden zijn aan Trias Westland

Wat hebben de steden Houston en Aberdeen te maken met het tweede aardwarmteproject Trias Westland in Naaldwijk? Speciale mallen van 13 meter lang en GRE binnenhuizen worden daar geproduceerd. Het is een innovatief ‘staaltje werk’ waar ook een subsidie vanuit RvO (DEI plus) voor beschikt is. Boormanager Gerrit Schurink geeft tekst en uitleg op de kanalen van Trias.

Waarom wordt GRE gebruikt?
Corrosie is een risico voor de levensduur van geothermieputten. Tot op heden werden de stalen buizen, die de putten verstevigen, beschermd door toevoeging van een corrosie inhibitor vloeistof. Trias Westland pakt het anders aan en gebruikt een speciale binnenbuis van epoxy en glasfiber (GRE). Deze buis geeft meer zekerheid op een langdurige bescherming tegen corrosie. In het buitenland en in de olie- en gasindustrie is GRE een bewezen techniek en Trias Westland heeft deze techniek toegepast bij het eerste aardwarmteproject. De GRE-binnenbuizen (glasfiber epoxy) zijn na de realisatie van het eerste doublet in zowel de productie- als injectieput gemonteerd.

GRE al voorgemonteerd
Dit kan ook efficiënter bedacht Gerrit Schurink (boormanager Trias Westland) zich, daarom heeft hij zich het afgelopen jaar samen met andere experts ingezet om een nieuwe toepassing uit te denken waarbij de GRE al is voorgemonteerd in de stalen casingbuis. 
 
Innovatie van 4 mm
‘Het is een technisch verhaal’, zo vertelt Gerrit Schurink. ‘Wij hebben een GRE-buis ontwikkeld met een hele kleine wanddikte van 4 mm, die schuif je in een splinternieuwe stalen buis met een grote diameter (340 mm). Door vervolgens tussen de twee buizen cement te pompen zijn deze helemaal aan elkaar verbonden. Dit levert een dubbele buis op met staal aan de buitenkant en corrosiebestendig GRE aan de binnenkant. Als wij ons 'gaatje' geboord hebben (de put) dan stoppen we die buizen er in 1 keer in.’

‘Met dit procedé heb je heel veel specialistisch gereedschap nodig. Daar hebben we met behulp van DEI plus subsidie in geïnvesteerd. De stalen mallen gefabriceerd in Houston, bij een specialistisch bedrijf. Zo’n mal is een massieve staaf en daar spuiten ze de GRE (glasfiber reinforced epoxy) op. Dat is volledig corrosiebestendig en glashard. Deze binnenbuizen zijn vervolgens per schip naar Aberdeen getransporteerd. Hier worden de GRE-binnenbuizen in de stalen buizen in elkaar gecementeerd, maar dat is voor een leek een beetje moeilijk uit te leggen’, grapt Gerrit.

Deze complete corrosiebestendige buizen worden vervolgens vervoerd van Aberdeen naar Naaldwijk en gemonteerd in het nieuwe putontwerp voor het tweede Trias Westland doublet. En zo zijn zowel Houston als Aberdeen verbonden aan Trias Westland in Naaldwijk', concludeert Gerrit.  

Voor meer informatie:
Trias Westland
www.triaswestland.nl
   

Publicatiedatum: