Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
De oorsprong van Aldi: 100 jaar familiebedrijf Albrecht
Essen - De Duitse gebroeders Albrecht schreven met Aldi economische geschiedenis. Ze stonden aan de basis van het discountconcept. Inmiddels vindt er op de Duitse thuismarkt een strategieverandering plaats bij Aldi doordat de discounter voortaan ook merkartikelen aanbiedt. De oorsprong van Aldi gaat echter terug naar het jaar 1913.
Honderd jaar geleden legde de familie Albrecht de basis voor de huidige handelsgigant Aldi. De bakker Karl Albrecht (geb. 1886, gest. 1943) begon op 10 april 1913 een handel in bakwaren. Generaties later zijn de zelfstandige zusterbedrijven Aldi Nord en Aldi Süd in 17 landen in Europa, Noord-Amerika en Australië actief. Op de Duitse thuismarkt gelden de Aldi prijzen als meetlat voor de concurrentie.
De mannen achter het succesverhaal van Aldi zijn de zoons van de bedrijfsoprichter, Karl Junior (geb. 1920) en Theo Albrecht (geb. 1922, gest. 2010). Na de dood van hun vader kregen zij de verantwoording over de zaak van hun ouders en ontwikkelden ze het discountconcept. „De familie Albrecht heeft economische geschiedenis geschreven door een format te ontwikkelen dat men tot dan toe over de hele wereld niet kende", zegt Michael Gerling, directeur van het Keulse handelsinstituut EHI. „In een tijd waarin voorverpakte waren en zelfbediening hun entree maakten binnen de levensmiddelenhandel, kwam de familie Albrecht op het idee om zich te concentreren op artikelen die men dagelijks nodig heeft zonder een grote keuze te bieden", zegt hij.
Onder meer dankzij het beperkte assortiment kon Aldi de kosten lager houden dan bij andere bedrijven het geval was. Verder verkoopt Aldi haar producten sinds het begin vanaf pallets en de schappen worden met hele dozen tegelijk van artikelen voorzien, wat ook de prijzen drukt.
Met een groter aanbod aan bakproducten haakt Aldi nu sinds enkele jaren weer in op haar oorsprong. Zo begon Aldi Süd in 2009 bakafdelingen in haar winkels in te bouwen. Tevens is Aldi Nord in 2011 aan de modernisering van de filialen in Europa begonnen. De nieuwste winkels zullen bredere looppaden en betere verlichting krijgen en eveneens bakafdelingen.