Met behulp van verkoopstatistieken en bezoekstatistieken van de receptenpagina op ica.se, de meest bezochte receptensite van Zweden, heeft ICA vijf duidelijke veranderingen in het eetpatroon van Zweedse consumenten tijdens de coronacrisis kunnen vaststellen.
De cijfers zijn o.a. geanalyseerd door Richard Tellström, docent en onderzoeker op het gebied van eetcultuur en eetgewoonten, die de veranderende eetgewoonten vanuit een cultureel en historisch perspectief uitlegt: “De consumptie veranderde door de geschiedenis heen in alle crises, maar dit is de eerste keer dat we over zulke uitgebreide statistieken beschikken tijdens een pandemie. Waarschijnlijk zijn blijvende veranderingen pas over een aantal jaar te zien, maar onmiddellijke, en tegelijkertijd misschien ook kortdurende, veranderingen zijn nu al waarneembaar.”
Vijf veranderingen in Zweedse eetgewoonten tijdens de eerste drie maanden van de coronacrisis:
- We bakken ons door de crisis heen
De verkoop van bakbenodigdheden als gist, meel en eieren is enorm gestegen, zo nam de gistverkoop bijvoorbeeld met 143 procent toe. Ook is er op de site veel meer naar broodrecepten gezocht.
Tellström: “Brood pas bij het Zweedse oergevoel als iets dat honger voorkomt. Brood kunnen bakken terwijl alles om ons heen onzeker is, biedt een troost.” - Terug naar vroeger – traditionele gerechten nemen toe
Recepten voor onder andere boeuf stroganoff, zalm met citroen en aardappel- en preisoep stegen in de top 20 receptenlijst op ica.se. Ook hadden alle pannenkoekenrecepten meer hits dan in andere jaren en alle recepten waarin aardappelen het hoofdingrediënt zijn, stegen met 100 procent.
Tellström: “De gerechten die het meest in populariteit stijgen zijn de gerechten van vroeger. Recepten die soms wat minachtend worden aangeduid met ‘oma’s recepten’ bieden nu een welkom gevoel van betrouwbaarheid.” - We koken meer thuis
Het aantal zoekopdrachten naar recepten op ica.se steeg met 54 procent. Een klassieke indicator van hoeveel we thuis koken is hoeveel uien we kopen: in vergelijking met dezelfde periode in 2019 steeg de uienverkoop met 14 procent. Ook producten als kaas, vlees, pizzadeeg en kant-en-klare sauzen werden meer verkocht.
Tellström: “Het thuis koken heeft een enorme vlucht genomen: zulke aantallen zagen we niet meer sinds de jaren 50/60 toen vrouwen aan een carrière begonnen. Sindsdien zie je deze aantallen alleen in zomervakanties, maar nu in het voorjaar van 2020 dus ook tijdens werkweken.” - Hamsteren in het begin van de crisis
In het begin van de coronacrisis nam de verkoop van lang houdbare producten, diepvriesproducten en toilet- en keukenpapier enorm toe. Later is het hamsteren afgenomen.
Tellström: “Corona-angst zorgde ervoor dat veel consumenten spontaan gingen hamsteren. Het was ongebruikelijk want hoe moet iemand die in 80 jaar geen voedselcrisis heeft meegemaakt weten wat je in moet slaan en waar eventueel tekorten ontstaan. Want je moet er natuurlijk wel op tijd bij zijn, anders sta je met lege handen.” - Minder feest, meer speciale dingen op doordeweekse dagen
Recepten voor feestelijke gerechten en gerechten met een lange bereidingstijd werden meer geraadpleegd. Mensen aten uitgebreider ontbijt op ‘gewone’ dagen en ook de verkoop van fruitsap nam toe.
Tellström: “Meer bijzondere recepten werden populair; het koken werd een bezigheid op zich tijdens het saaie thuiszitten, terwijl de kok waarschijnlijk door het hele gezin aangemoedigd werd omdat de maaltijd later met iedereen gedeeld werd.”
Alle gegevens zijn gebaseerd op de verkoopstatistieken van ICA en bezoekersstatistieken van ica.se in de periode maart tot mei 2020 en vergeleken met cijfers uit dezelfde periode in 2019.
Bron: news.cision.com/se/ica