Eind vorig jaar berichtte IRI (Internationalized Resource Identifier) een supermarktgroei voor Nederland te verwachten voor 2020 van 4,7%. Inmiddels heeft IRI deze prognose bijgesteld naar +7,2%, wat ruim €2,9 miljard omzetgroei betekent voor supermarkten in 2020. Het betreft de verwachte omzetgroei van de Nederlandse supermarkten inclusief Hard Discount en inclusief de online verkopen van de traditionele supermarkten.
Gedreven door de COVID-19 omzetimpuls voor supermarkten in de afgelopen maanden staat het groeicijfer van week 1 tot en met 23 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar inmiddels al op 9,2%. “We verwachten dat ook in de zomerperiode het groeicijfer nog relatief hoog zal liggen aangezien er meer mensen dan vorig jaar hun vakantie in Nederland zullen vieren, maar dat daarna de groei minder zal worden”, aldus Hans Huttenhuis, Senior Strategic Insights Analyst Retail bij IRI Nederland. Eén van de oorzaken van de afnemende groei in supermarkten is dat er weer meer buitenshuis wordt geconsumeerd en gerecreëerd en de economische vooruitzichten minder rooskleurig zijn.
Na het doorrekenen op basis van de huidige en historische supermarktomzet, komt IRI uit op een prognose van 7,2% groei voor week 1 tot en met 52 van dit jaar. Inclusief de 53e week die 2020 telt, betekent dit zelfs een groei van 9,2% ten opzichte van 2019.
Bron: IRI Nederland