Net als in de VS zit TikTok in China vol met grappige video's, vreemde uitdagingen en een eigen groep van celebrities. Gek genoeg zijn de telers daar enkele van de meest onwaarschijnlijke social media sterren en ze gebruiken hun roem om hun producten te verkopen.
"Het is bijna een modernere versie van het oude tv-winkelen," zegt Mark Tanner, de oprichter van China Skinny, een marketingonderzoeksbureau dat gevestigd is in Sjanghai.
"Op TikTok is bijvoorbeeld een video te zien waarin een teler, Northern Big Sis genaamd, in haar kas zit en gigantische happen neemt van de rauwe groenten die ze zelf verbouwt. Al haar video's zijn variaties op dit thema: Ze hakt zich een weg door uien, knoflook en andere groenten en neemt daar vervolgens enorme happen van. De video's zijn vreemd genoeg verslavend. De kijkers blijven maar swipen om uit te vinden welke groenten ze daarna weer gaat eten."
Met een knop boven de video kunnen kijkers de producten, die de teler op de markt brengt, kopen en zonder dat ze daarvoor de TikTok app hoeven te verlaten. In recordtijd worden de dozen met groenten en fruit direct bij de kijkers thuisbezorgd.
Livestreaming is big business in China, en met iedereen die eerder dit jaar thuis zat vanwege de coronaviruspandemie, hadden grote en kleine bedrijven een vast publiek. Tanner stelt vast dat er alleen al in februari een stijging van 730% was in de livestreaming van TikTok.
"De livestreaming van TikTok steeg eerder al vrij snel, maar door de coronaviruspandemie is het gewoon een gekkenhuis geworden." Tanner is verbaasd dat de telers zo’n hit zijn. Miljoenen kijkers stemmen af om te zien hoe ze hun producten verkopen. "Dus, je krijgt een groot aantal van deze telers die ineens minicelebrities zijn geworden."