Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcus Post, DLG; Rob Voogd, Lievaart Expeditie

Mark Rutte op bezoek bij DLG en Lievaart

Tholen – Gisteren bracht minister-president Mark Rutte een bezoek aan twee transportondernemers in het Westland. Rutte benadrukte bij zijn bezoek het vitale belang van de logistieke sector voor het bevoorraden van de supermarkten en ziekenhuizen maar had ook oog voor de harde klappen die er vallen bij het transport voor horeca en sierteelt.

Daily Fresh Logistics 
Mark Rutte bracht, samen met Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland (TLN) een bezoek aan Daily Logistics Group (DLG), transporteur in levensmiddelen binnen Europa en onder andere in de horeca- en winkeldistributie. Daar ging Mark Rutte in gesprek met Joost Visbeen, Harald Lourens en Marcus Post en gaf hij zijn complimenten aan de onderlinge samenwerking in de transportsector.

Premier Mark Rutte, Elisabeth Post (TLN) op bezoek bij DLG

“DLG is actief binnen diverse segmenten van levensmiddelen transport, zowel internationaal als nationale winkeldistributie,” vertelt Marcus Post van DLG. “In de ene tak hebben we dus een flinke knauw gekregen en is onze afzet met meer dan 50% gedaald. Bij de winkeldistributie zagen we de afgelopen weken echt een enorme piek. Ook deze week is de vraag vanuit dat afzetkanaal groot maar het wordt wel minder. We zaten wel boven het kerstvolume en dat voor twee weken lang.”

De piek in de winkeldistributie dekt echter niet het overige volumeverlies. “Dat zijn volumes die niet met elkaar te vergelijken zijn,” vertelt Marcus. “We zijn dan ook noodgedwongen onze activiteiten aan het afschalen. Dit organiseren we in een brede vorm en op een evenredige manier waarbij eigen wagenpark, trailer- en reefervloot deels wordt afgeschaald in overleg met de leveranciers en in goed overleg met onze onderaannemers. Ons motto is niet voor niets: We deliver together.

Mark Rutte in gesprek met Marcus Post van DLG

Naast het opvangen van de klappen met een piek in de winkeldistributie is er ook nog de export van groenten en fruit naar het Verenigd Koninkrijk waar DLG zich op richt. “Normaal rijden we in het hoogseizoen 300 trailers met levensmiddelen naar de overkant van het kanaal. Dat seizoen voor Engeland begint nu weer op het moment. Gisteren hoorde ik ook op het nieuws dat de Britse Premier Boris Johnson op de IC ligt in verband met het coronavirus. Ik hoop dat hij spoedig herstelt maar ik vraag mij ook af hoe het straks moet met de brexit. Meer dan 2,5 jaar is dit een hot-topic binnen ons bedrijf maar door het coronavirus is de berichtgeving naar de achtergrond geschoven. Ik ben benieuwd hoe de ontwikkelingen naar aanleiding van brexit nu verder zullen verlopen. Overigens is ook Boris Johnson welkom om eens met ons van gedachten te wisselen als hij beter is.”

De directie van DLG had gisteren ook nog de gelegenheid haar zorgen voor te leggen aan Mark Rutte en Elisabeth Post van TLN. “We zijn vooral benieuwd hoe lang de maatregelen nog gaan duren en hoe het zit met steunmaatregelen voor bedrijven die geen 20% omzetverlies hebben. Ook hoe eventueel misbruik van de maatregelen, wat kan leiden tot concurrentievervalsing, voorkomen kan worden.  Dat zijn vragen welke TLN zal oppakken. Over de lengte van de maatregelen viel er weinig te zeggen.”

Rutte was van plan een bezoek van een half uur te brengen maar het werd een uur. “Het was een interessant en open gesprek en Mark Rutte was oprecht geïnteresseerd in onze werkzaamheden en hoe wij omgaan met deze corona-crisis."

Lievaart Expeditie
Het tweede bedrijf waar Mark Rutte op bezoek ging was Lievaart Expeditie waar hij in gesprek ging met Jan Willem Lievaart en Rob Voogd, specialist in het transport van bloemen en planten op Italië. Het bedrijf werd als een van de eersten geraakt door het coronavirus. “Ik heb hem geen hand gegeven hoor, dat mag natuurlijk niet,” vertelt Rob Voogd van Lievaart Expeditie. “Ons werd een hart onder de riem gestoken door de Minister-president. Ons werk naar Italië is dan wel sterk afgenomen we blijven ook niet bij de pakken neerzitten en zoeken actief naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Zo zijn we binnen het bedrijf aan het brainstormen of we rond Moederdag in mei, als de situatie nog altijd niet verbeterd is, ook groupages kunnen rijden voor groenten en fruit naar Italië.”

Elisabeth Post (TLN) en Premier Mark Rutte om de tafel met Jan Willem Lievaart en Rob Voogd van Lievaart Expeditie

Voor Lievaart Expeditie was het bezoek van de Premier de kans om hun zorgen te uiten over de situatie. “We wilden graag weten hoelang deze situatie nog kan duren en hoever men wil gaan in het nemen van maatregelen,” vertelt Rob. “Het werd duidelijk dat men er alles aan doet om het coronavirus in te dammen en dat dit de belangrijkste prioriteit is voor de regering.”

Normaal is het rond deze tijd van het jaar de drukste periode bij Lievaart en is het hele wagenpark in gebruik. “Van de 58 auto's die naar Italië rijden, rijden er nu maar 14,” vertelt Rob. “We doen nu 10-15% van wat we normaal doen rond deze tijd. We doen nu nog vooral transport in Nederland zelf en in Duitsland. Naast het ontbreken van ladingen die naar Italië moeten zitten we ook met chauffeurs die verplicht in quarantaine moeten. Het aantal chauffeurs dat we nu tot onze beschikking hebben zijn 40 man en die kunnen bij ons 25 vrachtwagens bemannen.”

Toch ziet ook Rob dat de samenwerking niet ontbreekt in de sector. “We worden gebeld door collega-transporteurs of we wat voor hun kunnen betekenen om de pieken op te vangen die er waren bij het hamstergedrag. Dat hebben we in maart ook gedaan met een paar ritten naar Zuid-Frankrijk en Zuid-Duitsland om de supermarkten te bevoorraden. Dat zijn echter geen structurele oplossingen maar eenmalige opdrachten. Ik ben ook vooral benieuwd wat de uitwerking gaat zijn op de lange termijn. Ik vrees er namelijk voor dat we straks in een situatie terecht komen waar we voor minder moeten gaan rijden.”

Toch wil Rob zich ook niet blindstaren op het coronavirus. “Natuurlijk, er gaan minder bloemen en planten naar Italië maar het wil niet zeggen dat bloemen en planten helemaal niet worden verkocht. In andere landen zijn de tuincentra nog open. Als we het coronavirus even achterwege laten zagen we ook dat er minder verkoop was in maart omdat het een erg koude maand was. Met het lenteweer van de laatste dagen en met de aanloop naar de Pasen zien we toch weer wat meer verkoop in de sierteelt. Dat heeft ook nog zijn invloed op de marktwerking.”

Voor meer informatie:
Daily Logistics Group
Marcus Post
+31(0)174 531 792
[email protected]  
https://dlg-logistics.com/ 

Lievaart Expeditie bv.
Jogchem van der Houtweg 84a
2678 HA De Lier
Rob Voogd: [email protected] 
https://www.lievaartexpeditie.nl/site/nl