Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robert Ketelarij (Greenco):

“Met de spilfunctie tussen markt en teler gaan we het verschil maken”

Tholen – De stap van Greenco om wederom een tweetal teeltbedrijven te verkopen mag dan in de markt verbazing wekken, op de Greenco-burelen zelf is men overtuigd van de vorig jaar ingezette ‘strategische heroriëntatie’ en daar past deze verkoopstap helemaal in.

“Ons bedrijf is voortgekomen uit zeer gepassioneerde telers en telen blijven wij ook zelf doen, maar onze focus lag ook altijd al nadrukkelijk op de voorkant van de keten, op het bedenken en ontwikkelen van nieuwe product-marktcombinaties en dat kunnen we nu nog meer en nog beter gaan doen”, legt Robert Ketelarij, CEO van Greenco, uit. 

Worden jullie met deze stap niet heel erg ‘teler zonder teelt’? En maakt dat niet afhankelijk en kwetsbaar?
Nee, wij blijven onze locaties in Helenaveen en Honselersdijk behouden en zullen daar ook blijven telen. Wel hebben we vorig jaar al de locatie in de Wieringermeer verkocht en dat doen we nu ook met de twee locaties in Someren.

Al jaren werken wij samen met teeltpartners, ook in Spanje, om kwalitatief goede, smaakvolle tomaten te telen, écht premiumproduct dat onder merk Tommies in de markt gezet kan worden. Daarvoor is het echter niet nodig om alles zelf te telen, ook collega telers kunnen uitstekend tomaten telen.

Zaak is de marktvraag goed in te vullen en dat kan, zo blijkt inmiddels ook met de teelt in de Wieringermeer waar naar volle tevredenheid voor ons geteeld wordt, prima zonder ‘eigen teelt’. Met minder eigen teelt zijn we wendbaarder om op nieuwe (gezondheid)trends in te stappen.

Toch is er nog geen andere partij die zo’n stap heeft gezet. Zijn jullie dan, net als in de ontwikkeling van snoeptomaten, opnieuw een voorloper?
Ik denk het wel, ja. Wat wij nu doen en durven, dat heb ook ik nog niet eerder gezien. Wij waren vijftien jaar terug (vorig week was het jubileum), toen begonnen werd met Tommies, voorloper en dat willen wij ook blijven.

Bang voor volgers zijn wij niet. Nadat wij als teler/verpakker/marketeer stappen gingen zetten met Tommies, kregen wij ook navolging. Die navolging zullen we op termijn misschien ook met deze stap krijgen. Dat is ook niet erg, wij worden graag gekopieerd, want dat laat zien dat het een goede stap is geweest.

Wel willen wij natuurlijk onze voorsprong behouden en wij zijn overtuigd dat daarvoor deze stap nodig was. De in de aankondiging genoemde lastenvermindering helpt daarbij ook.

Waar gaat Greenco met veel minder eigen teelt geld mee verdienen?
Nog steeds met ons premium product dat nog steeds een prima positie in de markt heeft. Een belangrijk deel van de consument kan premium uitstekend waarderen, al is de markt voor snacktomaten wel gecommodificeerd. De snacktomaat is t.o.v. vijftien jaar geleden meer gemeengoed geworden, maar wij zijn ervan overtuigd dat wij nog steeds enorm veel toegevoegde waarde weten te bieden met steeds nieuwe product-markt-combinaties. Daarbij is het ook zeker niet zo dat wij straks minder snackgroenten zijn gaan verkopen.”

Kijken jullie ook naar veredeling?
Ja, veredelen is en blijft voor ons een strategische activiteit die in dienst staat van ons innovatieschap. Greenco houdt zijn deelneming in veredelingsbedrijf Green4Health nadrukkelijk aan. Vanuit die deelname zullen gezonde smaakvolle tomaten met extra toegevoegde waarde moeten komen.”


Robert op Fruit Logistica 2020

Gezondheid komt steeds meer en steeds vaker naar voren in jullie uitingen. Kun je iets vertellen over de plannen op dat vlak?
Ja en nee. Echt in detail treden over waarmee wij bezig zijn, kan ik nu nog niet. Mijzelf vastpinnen op de eerstvolgende nieuwe introductie wil ik daarom ook niet, maar het zou wel mooi zijn nog dit jaar met ‘iets nieuws’ te komen. Daar werken we continu aan.

Samen met partners, met maatschappelijke betrokkenheid, waarvan wij er steeds meer proberen te binden, zetten we in op een gezonde levensstijl. Om dat te stimuleren, brengen we door te investeren in productontwikkeling en co-creatie gezonde snackproducten voor ieder moment op de dag in aanvulling op het al wel bekende Tommies snackgroentenassortiment met o.a. tomaatjes, komkommertjes, worteltjes, radijsjes en paprikaatjes, in allerlei verschijningsvormen en verpakkingsconcepten in de markt.

Maar je moet ook denken aan een breder productportfolio met nog meer snackproducten. Vraaggestuurde producten die aansluiten op de behoeften van consumenten in de retail en out-of-home-markt.

Wat betekent minder ‘eigen teelt’ voor jullie personeel?
Onze mensen van de verkochte vestigingen gaan over naar Wim Peters Kwekerijen. Met hun grote kennis en ervaring zijn zij belangrijk voor de juiste aansturing, net als destijds met de verkoop in de Wieringermeer, maar dat betekent niet dat wij zelf geen eigen teeltexpertise meer in huis hebben, integendeel.

Wij hebben en houden nog steeds heel veel kennis en kunde op het gebied van het telen. De specialisten op dat vlak blijven bij ons werken, maar die kennis vullen we aan met ook steeds meer opgebouwde kennis over het bouwen van merken en het ontwikkelen van nieuwe AGF-concepten.

Met het ‘wat’, ‘waarom’, ‘wanneer’ en ‘hoe’ van producten en verpakkingen is ons team elke dag volop bezig, alleen gaat dat meer in een spilfunctie tussen markt en teler zijn, een rol die wij overigens de afgelopen jaren al steeds meer hebben ingenomen.”

Voor meer informatie:
Greenco
[email protected]

www.greenco.nl