Tholen – Het opzetten van een teeltbedrijf in ‘onontgonnen’ glastuinbouwgebied vraagt om een andere aanpak dan ‘even een kas bouwen in Nederland’. Eric van der Meer van FoodVentures, een Nederland glastuinbouwconsortium, kan daar in geuren en kleuren over vertellen. Na projecten in Oekraïne, Georgië en Kazachstan komen daar ongetwijfeld de komende jaren ook verhalen over China bij. In dat land zal FoodVentures namelijk ook een project op gaan zetten.
“Wij stappen relatief vroeg in en denken dat wij met een goede kas (in Kazachstan Ultra-Clima kassen) en kennis daar een kwalitatief goed, voedselveilig product kunnen gaan telen”, vertelde Eric eind november op het Global Tomato Congress. Samen met een Chinese partner zullen er komkommers, sla en tomaten geteeld gaan worden. Dat alles volledig in lijn met het, na zo’n tien jaar ervaring, goed uitgebalanceerde businessmodel, waarbij het draait om dichtbij de markt telen.
Corruptie
“Dat is overigens geen raketwetenschap”, vertelt Eric, “maar lang niet iedereen durft in te stappen in ‘onontgonnen glastuinbouwgebied’.” Wie de verhalen van Eric hoort, snapt ook wel waarom. Gedoe met corruptie en culturele verschillen, zoals stelend personeel en hoe daarmee om te gaan, zijn hobbels die genomen moeten worden. “Betaal nóóit steekpenningen”, was een advies dat Eric gaf.
“Dan maar vertraging, zoals met de levering van glas dit jaar voor de kas in Kazachstan, want als je eenmaal overstag gaat, blijf je betalen. Gelukkig kregen wij ook veel steun vanuit de Nederlandse ambassade en een anti-corruptieagentschap in Kazachstan.”
Groeimarkten
Toch zitten er vooral grote voordelen aan de keuze voor niet alledaagse glastuinbouwlanden. “Vaak groeit de middenklasse er hard en stijgt daarmee de vraag naar kasgroenten. Dat biedt kansen. En bovendien is de concurrentie van andere telers er vaak lager, waardoor een minder hoge productie dan in Nederland geen probleem hoeft te zijn.”
Het mag desondanks voor zich spreken dat FoodVentures de landen niet zomaar uitkiest. “Nee, we hebben een duidelijke focus op de voormalige Sovjet-Unie en”, beaamt Eric. “We zullen FoodVentures niet zo snel in Afrika of Zuid-Amerika zien, al zijn er daar ook legio kansen.”
Telers moeten ‘operators’ zijn
Eerst maar eens Kazachstan afronden en starten in China. Daar ging trouwens ook uitvoerig onderzoek aan vooraf, bijvoorbeeld naar de markt. “Voordat de kas staat, moet al een eigen verkoop- en marketingafdeling opgezet zijn, moet er lokale financiering geregeld zijn, helpt het als je de lokale overheden voor je hebt weten te winnen en als je de juiste telers met ruime ervaring hebt gevonden om het project te leiden.
Telers moeten echt ‘operators’ zijn. Een kapotte pomp in Kazachstan of China repareren zal de teler grotendeels zelf moeten kunnen. Anders dan in Nederland rijdt niet zomaar even de serviceploeg na een kort telefoontje voor.”