Tholen - Bij tomatenkwekerij Den Overkant in Sint-Katelijne-Waver is de laatste hand gelegd aan een nieuwe kas. Volgens eigenaar Wim Vertommen heeft het bedrijf nu de ideale oppervlakte om Coeur de Boeuf te telen.
Wim Vertommen teelt Coeur de Boeuf tomaten sinds 1996.
“De markt voor Coeur de Boeuf is in evenwicht, maar als specialist in deze teelt moeten we blijven investeren. We zijn nu zover gegroeid dat we onze klanten snel kunnen beleveren en de tomaten tegen een redelijke prijs op de markt kunnen zetten.”
De goten worden op hun plaats gehangen in de nieuwe kas.
Gestage groei
Wim en Katrien startten het bedrijf in 1996 op 10.000 vierkante meter. Op een gestaag tempo groeide het verder, met elke vier jaar een uitbreiding. Met de laatste uitbreiding van 12.000 m2 telt het bedrijf circa zes hectare. De tomaten worden via veiling BelOrta geleverd aan klanten in binnen- en buitenland. “De export is vooral gericht op het zuiden: Italië met ruim 50 procent, maar ook Spanje en Portugal. Een groot deel is voor de Belgische markt en vanuit Duitsland is er een licht groeiende vraag.”
Twee laaddocks met op de gevel het gloednieuwe logo.
Zomerproduct
De teelt wordt zoveel mogelijk gespreid om dagelijks vers te kunnen oogsten. Er wordt elke dag een of soms meerdere keren geoogst. “We weten daardoor precies wat er in de kas staat. Wat de klant wenst, kunnen we oogsten. Ook als het kleine bestellingen betreft die tussendoor worden gemaakt.” De laatst gebouwde kassen zijn uitgerust met diffuus glas, maar binnen hangt geen belichting. Een bewuste keuze van Wim. “Voorlopig doen we dat niet, omdat we vinden dat Coeur de Boeuf echt een zomerproduct is.”
De tomaten van Den Overkant tijdens een open dag bij veiling BelOrta.
Uitdagende teelt
De teelt van Coeur de Boeuf is specifiek en uitdagend. Het is aan de teler om de snelgroeiende plant met een gevoeligheid voor neusrot in bedwang te houden. Het moment van oogsten luistert nauw. De tomaten kleuren van binnenuit. Zodra ze lichtelijk oranje beginnen te kleuren, worden ze geoogst. Het oogsten dient precies op het juiste moment te gebeuren en dat vergt nogal wat ervaring.
Ondanks de uitdagingen besloot Wim – hij teelt ook nog San Marzano – zich voornamelijk op deze vleestomaat te focussen. “Telers van losse tomaten en trostomaten werden alsmaar groter. Daardoor konden zij de teelt efficiënt organiseren. Als kleinere teler moet je zorgen dat je in één ding heel goed bent. Dat doen wij door ons te specialiseren in een moeilijke teelt. De opbrengst per hectare is aanzienlijk kleiner dan bij de teelt van gangbare tomaten. We zijn nu zover gegroeid dat we onze klanten snel kunnen beleveren en de tomaten tegen een redelijke prijs op de markt kunnen zetten.”
Er wordt flink gevarieerd in verpakkingen van de Coeur de Boeuf. Bijvoorbeeld in combinatie met San Marzano, zoals deze klanten laten zien.
Extra verpakkingslijnen
Den Overkant verdubbelde met extra verpakkingslijnen de inpakcapaciteit. Het sorteren van de tomaten gebeurt nog altijd met de hand om nog meer grip te hebben op de kwaliteit. “Machinaal sorteren heeft ook voordelen. Het gaat sneller en de tomaten komen dan uniformer in de kisten. Echter, de Coeur de Boeuf tomaten hebben toch al een uniek karakter en dan hoef je niet te proberen exacte kopietjes te maken. Bovendien willen we voorkomen dat de tomaten hun kroontjes verliezen of beschadigen.”
Er wordt verpakt naar wens van de klant. Dozen van drie of zes kilogram of kleine verpakkingen. “Er is steeds meer vraag naar kleinverpakkingen. Zakjes van 500 gram met daarin twee tomaten. We leveren deze verpakkingen sinds twee jaar en zien de vraag daarnaar steeds toenemen.”