Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jos van Doren vertelt over handelsmissie India:

"De groeiende Indiase middenklasse koopt ook gewoon lokale tomaten in de supermarkt"

Tholen – Nederland is deze week op handelsmissie en de tuinbouw mocht mee. Mee op tour door de groeimarkt als het op tuinbouw aankomt, maar wel eentje met twee grote uitdagingen: het professioneel telen van groenten én vervolgens de weg van kas naar supermarkt zonder snelwegen.


Het officiële gedeelte van de handelsmissie, waarbij ook Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima aansloten. Zij zijn gelijktijdig bezig met een staatsbezoek aan India

In totaal doen er 145 Nederlandse bedrijven mee, verdeeld over 4 secties (naast water, gezondheid en hightech dus ook de agrifoodsector zoals het dan officieel heet). Eén van de deelnemers is Jos van Doren van Dutch Plantin, directeur van de kokossubstraatproducent. “Voor ons is India, hoe gek het ook klinkt, onze thuismarkt. Wij hebben hier een eigen verkoopteam en fabrieken, al is het aandeel substraat dat wij in India daadwerkelijk afzetten nog heel klein. De tuinbouw staat hier nog in de kinderschoenen.


De Nederlandse bedrijven krijgen uitgebreid de kans contacten te leggen. Hier op de foto links: Jos van Doren

Opkomende middenklasse
In totaal zijn er nog maar zo’n tweehonderd Nederlandse bedrijven, de tuinbouw inclusief, actief in India. “Verrassend weinig eigenlijk als je het mij vraagt”, vertelt Jos. “India heeft 1,3 miljard inwoners. Een groot deel daarvan is zeer arm, maar ondertussen is er een middenklasse in opkomst van zo’n 200 miljoen mensen. Zij hebben een modaal inkomen, gaan naar de supermarkt en kopen ook gewoon een kilo lokaal geteelde tomaten.”

Vooruitlopend op die ontwikkeling wil Nederland de banden aanhalen en een handelsmissie is dan een uitkomst. “We zijn hier zo’n vijf dagen, waarin we diverse gebieden bezoeken en kennis maken met universiteiten, uiteraard een officieel gedeelte hebben gehad met daarbij Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima en ook de president van India én in contact komen met telers in het grootste tuinbouwgebied van het land, Bangalore. Daar staan momenteel al enkele honderden hectares tuinbouw.”

Tunnels en vollegrondsteelt
Die kassen bouwen de Indiërs grotendeels nog zelf. “Tunnels zijn het, waarbij echt nog geen kassenbouwers uit Nederland, uit het buitenland, aan te pas komen volgens mij.” De teelt vindt grotendeels ook nog vollegronds plaats. “Nog geen 5% van de telers teelt al op substraat, terwijl dat toch een van de eerste stappen is op weg naar een professionele teelt.”

Wat Jos niet wist, was dat Nederland al flink voet aan de grond heeft in India. “Naar verluidt is Nederland het op acht na grootste land qua investeringen in India, nu al. Tuinbouw is daarbij nog klein in verhouding met bijvoorbeeld watertechnologie, maar de verwachting is wel dat er flinke groei mogelijk is.”

Contacten leggen
Maar hoe lang duurt het nog voordat India écht een grote tuinbouwmarkt wordt voor alle Nederlandse tuinbouwtoeleveranciers? “Misschien vijf, misschien tien jaar, ik durf daar geen voorspelling op te plakken,” vertelt Jos. “Ondertussen is bijvoorbeeld ook Israël hier al aanwezig met diverse toeleveranciers, dus willen wij er op tijd bij zijn en alvast contacten leggen. Bijvoorbeeld met de diverse veredelingsbedrijven om al in een vroeg stadium kokossubstraat onder de aandacht te brengen bij de ontwikkeling van speciaal op de Indiase markt afgestemde rassen.”

Voor meer informatie:
Dutch Plantin
Jos van Doren
T: +31-492 74 75 60
[email protected]
www.dutchplantin.com