Tholen - Grodan organiseerde gisteren in De Oude Veiling in Poeldijk een feestje om hun 50-jarig bestaan te vieren. De gevoerde paneldiscussie met als deelnemers Katinka Versendaal (namens de consumenten), Leo Marcelis (namens de wetenschap), Vincent Deenen (Grodan) en Edwin Lambregts (namens Berenschot Consultancy) bracht de zaal in beweging. Met de mobiele telefoon in de hand, kon iedereen een steentje bijdragen aan het gesprek.
Prijs, gemak en gezondheid
Wanneer het aankomt op gezondheid en duurzaamheid ziet Katinka Versendaal drie belangrijke factoren om op te focussen als tuinbouwers. “Allereerst is helderheid is enorm belangrijk,” zegt ze. “Op welke wijze ga je om met afvalproducten, hoe verbouw je je gewassen, en hoe duidelijk ben je hierover naar je klanten toe? Hier vinden ontwikkelingen in plaats.”
Katinka vertelt verder: “Ten tweede is er een verandering in het dieet van de gemiddelde mens. Groente speelt niet langer een bijrol maar is steeds vaker de hoofdrolspeler in een gerecht. Marktonderzoek van de Albert Heijn in 2018 laat zien dat 1/3 van de Nederlandse consumenten tegenwoordig flexitarier is – dit wil zeggen dat men vaak bewust er voor kiest om geen vlees te eten. Het is een grote potentiële markt voor groenten. Dit wordt niet gedaan omwille van duurzaamheid of diervriendelijkheid, maar de overweging komt vaak juist voort uit zorgen om onze eigen gezondheid.”
Het derde element dat Katinka noemt om op te letten is prijs en gemak. “We hebben allemaal wel eens gekozen om bij de McDonalds of een soortgelijke eetgelegenheid te gaan eten,” zegt ze. “Die overweging maak je niet vanuit het oogpunt van gezondheid, men wil gemak en men wil goedkoop. We willen ons gezin een gezonde maaltijd voor kunnen schotelen, maar die ook makkelijk en snel op tafel gezet kan worden. Deze wens inspireert de gemiddelde consument om van die dozen met ingrediënten en recepten thuis aan te laten leveren.”
Wanneer het aankomt op lokaal telen geeft Katinka aan dat de gemiddelde consument daar momenteel nog weinig boodschap aan heeft. “Men geeft er niet zo veel om of een tomaat die ze kopen hier in Nederland geteeld is of in Spanje of Marokko.”
Edwin Lambregts, Berenschot Consultancy
De toekomst
Edwin Lambregts van Berenschot praatte over de toekomst van de tuinbouw en de richting waar het zich naartoe beweegt. “Ik zie in de toekomst steeds meer consolidatie, grotere bedrijven gaan een steeds grotere rol spelen in de markt,” zegt hij. “Er zijn bijvoorbeeld maar twee telers die heel Duitsland voorzien van ijsbergsla. We zijn bij paprika, komkommers, en tomaat nog niet zo ver, maar ik ben er van overtuigd dat de markt die kant op gaat. Steeds meer lokaal en, maar het zal gecontroleerd worden door minder bedrijven.”
Dan zijn er ook nog de autonome groeisystemen die de groene vingers van telers zullen vervangen. “Telen wordt steeds meer gestuurd door data, steeds meer autonoom,” zegt Edwin. “Al onze vermogens zullen worden vervangen: je gevoel door sensoren, je gedachten door A.I. en je spieren door robotten. Ik denk niet dat dit een revolutie zal zijn, ik denk dat de veranderingen langzaam aan door zullen komen en dat we over tien jaar een autonome kas hebben.”
Dit betekent echter wel dat de rol van de teler ook een andere vorm aan zal nemen. “Je zult nog steeds een teler zijn, alleen zal je werk iets anders inhouden. De teelt berust nu niet meer alleen op jouw kennis. Er zullen veel meer dingen zijn om je zorgen over te maken dan vroeger, maar er zullen ook meer mogelijkheden zijn voor telers om zich te onderscheiden.”
Jasper Bouwman, Piet van Adrichem, Eric Pero en Marc van Buijtene
Piet van Adrichem
Gisteren werd Piet van Adrichem even in het zonnetje gezet door Jasper Bouwman van Grodan. Piet was de eerste teler die op steenwolsubstraat ging telen. Hij was overtuigd van de voordelen daarvan. Dat is al lang geleden. Jasper sprak zijn waardering uit voor die stap van Piet: "Dat was in die tijd revolutionair. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Tijden zijn veranderd. Steenwol is aan de orde van de dag.”
Adjiedj Bakas, trendwatcher, sprak de laatste trends door
Voor meer informatie:
Grodan
www.grodan.nl
[email protected]