Tholen – Vijf tot zes jaar geleden vestigde Chiquita zich in de haven van Vlissingen. Een paar jaar later werd de haven opgenomen in de route van Franse containerrederij CMA CGM. Deze maand deed MSC hetzelfde en kondigde BCTN, de grootste beheerder van ‘inland containerterminals’ in Nederland en België, om Vlissingen toe te voegen aan hun netwerk. Dit onderstreept het groeiende belang van containervervoer in de haven. AGF is daar een belangrijk onderdeel van.
Jean Ruinard, commercieel manager bij North Sea Port
Vlissingen is samen met Terneuzen en Gent gefuseerd tot het Nederlands-Vlaamse havenbedrijf North Sea Port. “Met het laden en lossen van AGF zijn we van 200.000 ton gegroeid naar bijna 1,7 miljoen ton in het afgelopen jaar,” vertelt Jean Ruinard, commercieel manager bij North Sea Port. “Vooral de export van uien is interessant via Vlissingen omdat deze direct in ons achterland te vinden zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grote rederijen Vlissingen in North Sea Port hebben opgenomen in hun route naar West-Afrika, een van de grotere exportmarkten van Nederlandse uien.”
Nichemarkt
Het zijn niet alleen uien die belangrijk zijn voor Vlissingen. “Het aandeel inkomende AGF is nog altijd groter dan wat eruit de haven vertrekt. Vooral uit Zuid-Amerika komt er veel binnen in de haven. Daarnaast is een belangrijk deel van de haven bedoeld voor de op- en overslag van goederen naar landen zoals Scandinavië, Engeland, etc. Dit zijn nichemarkten in het vervoer van AGF-producten waar wij als haven op inspelen. We zijn ook bezig met het actief aantrekken van interessante partijen voor de haven en proberen daarin lading belanghebbenden en rederijen met elkaar te verbinden om te kijken waar er kansen liggen.”
Modal shift
Het verminderen van het aantal vrachtwagens op de Nederlandse wegen is een actueel thema. Wat begon als de nood om het wegverkeer te ontlasten, is nu ook uitgegroeid tot een duurzaamheidsoffensief in de logistieke sector. North Sea Port zet daarbij vooral in op de binnenvaart waarmee Terneuzen, Gent en Vlissingen zijn verbonden met Antwerpen, Rotterdam en Noord-Frankrijk. “Meer dan 50% van onze goederenstromen vindt plaats via de binnenvaart. Daarnaast hebben we nog een belangrijke ontsluiting via het spoor lopen naar het achterland. De verbindingen met de terminals van BCTN in het binnenland verlopen ook zoveel mogelijk via binnenvaart naar onze haven.”
Investering in de toekomst
Om de toename van de verhandeling van containers in de haven te kunnen blijven verwerken, is North Sea Port tezamen met de bestaande partijen bezig met de uitbreiding van een eigen ‘fruithaven’. “De kades rond de Bijleveldhaven zijn ingericht voor de op- en overslag van AGF-producten. Bedrijven die zich bezig houden met de Foodindustrie zitten hier evenals een lopend project betreffende een mogelijke uitbreiding op de kop van de Bijleveldhaven en de Westhofhaven. Momenteel wordt er nog gewerkt met mobiele kranen maar het doel zal zijn om in de toekomst een terminal met Gentry kranen te hebben die het laden en lossen zullen versnellen. De bedoeling hiervan is dat er in de toekomst meer importeurs naar de haven van North Sea Port zullen komen. Er is ruimte voor: de haven maakt grote sprongen in de ontwikkeling van containerisatie.”
Voor meer informatie:
North Sea Port
Jean Ruinard
Schelpenpad 2
4531 PD Terneuzen
Tel: +31 (0) 115 647400
[email protected]
www.northseaport.com