Biologische producten winnen aan populariteit in China en de afzet stijgt. Dit is vooral te danken aan het groeiende bewustzijn met betrekking tot voedselveiligheid onder Chinezen.
Groenten in de supermarkt
Momenteel is 30% van de biologische producten die supermarkten aanbieden, geïmporteerd en 70% lokaal geteeld. "We hopen dit gat te overbruggen en nog meer lokaal geteelde biologische producten aan Chinese supermarkten aan te kunnen bieden", zegt Carrie van het bedrijf Hiu Fung (Shenzhen).
Het merk van Hiu Fung voor biologische groenten
Het merk van Hiu Fung’ voor conventionele producten
"De afgelopen jaren zijn de grote supermarktketens meer biologische producten aan gaan bieden. Het publiek van deze supermarkten zijn vooral middenklasse tot high-end consumenten die voedselveiligheid en gezondheid belangrijk vinden en meer uit kunnen geven aan biologische producten."
Biologische groenten in de supermarkt
Naast biologische groenten, heeft Hiu Fung ook groenten voor salades in kleinverpakkingen op de markt gebracht, die beantwoorden aan de wensen van consumenten op het gebied van gezonde gemaksproducten. Volgens Carrie voldoen de vers gesneden salades die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn niet altijd aan de behoeften van consumenten. "Het grootste probleem met dit soort salades is dat er altijd wel groenten in zitten die men niet lekker vindt. Daarnaast zijn ze niet makkelijk om thuis schoon te maken en voldoen ze niet aan de eisen van de Chinezen op het gebied van versheid en knapperigheid. Het is je dus waarschijnlijk wel opgevallen dat veel mensen er dan ook de voorkeur aan geven om hun eigen salades te maken. Dit is precies de reden waarom we deze kleine verpakkingen met groenten geïntroduceerd hebben zodat mensen zelf hun salades samen kunnen stellen. De reacties die we tot nu toe ontvangen hebben zijn zeer positief en we denken dat we nog veel meer goede feedback zullen krijgen."
Teeltbedrijf van Hiu Fung
Hiu Feng heeft haar eigen teeltbedrijven en verwerkingsfaciliteiten. Om een ononderbroken aanvoer gedurende het hele jaar te kunnen garanderen, heeft het bedrijf teeltbedrijven in Guangdong, Shandong en Shanghai. Daarnaast hebben alle producten van Hiu Fung een eigen merk, onderverdeeld in biologische en conventionele productlijnen. "We doen er alles aan om er zeker van te zijn dat ons volledige teeltproces biologisch en gestandaardiseerd is. We beschikken over een speciaal wateraanvoersysteem voor zaailingen en planten de zaailingen uit wanneer deze juiste grootte hebben bereikt. De resultaten die we met deze plantmethode hebben bereikt, zijn zeer goed en helpen ons bij het veiligstellen van een jaarronde en stabiele aanvoer."
Momenteel wordt ongeveer 40% van de producten van Hiu Fung afgezet in Hongkong en 60% in Guangdong. Met ingang van dit jaar heeft het bedrijf een onlineshop geopend die bestellingen levert in de regio Guangdong. Gezinnen kunnen hun groenten dus via het internet bestellen. "Nu internetwinkels steeds populairder worden, wilden we ook zelf dit jaar een onlineshop lanceren. Om meer klanten over te halen om in onze onlineshop te winkelen, werken we met speciale acties tijdens bijzondere dagen, zoals Moederdag, het Midherfstfeest, etc. Deze aanbiedingen hebben onze online-afzet een extra boost gegeven en de bekendheid van onze onlineshop vergroot. We zijn echter nog maar net begonnen maar we hopen dat onze onlineshop nog verder zal groeien."
Zaailingen van Hiu Fung
Voor meer informatie:
Carrie Lee - Marketing Director
Company: Hiu Fung (Shenzhen) Company Limited
E-mail: [email protected]