Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste gotenwalsmachine Meteor Systems al in China aangekomen

Treinen naar China: flinke tijdwinst en financiële voordelen

Tholen – De bouw van een kas in China kan niet van start zonder materiaal en machines. Machines en materialen van Nederlandse bedrijven vaak, voor wie het een uitdaging is om alles snel en eenvoudig op locatie te krijgen. Een verbeterde spoorgoederenverbinding via de Nieuwe Zijderoute, met een logistiek centrum in de Chinese vrijhandelszone Zhangjiagang, maakt het toeleveranciers sinds kort een stuk makkelijker. “Dat het sneller zou zijn, wisten we, maar dat we onze machine binnen 14 dagen per trein op locatie in China zouden zijn, was boven verwachting”, vertelt Marc Staring, Export Manager voor Meteor Systems.

Meteor Systems is, net als steeds meer andere tuinbouwtoeleveranciers, steeds vaker actief in China. Als eerste maakte het bedrijf deze maand gebruik van de verbeterde spoorgoederenverbinding New Silk Route. Een machine om op locatie teeltgoten mee te walsen had de primeur. “Voorheen vervoerden we onze materialen en machines per boot. Van Rotterdam naar Shanghai kost dat 32 dagen. En dan moesten diezelfde materialen nog over afstanden van zo’n 3.000-6.000 km landinwaarts vervoerd worden. Nu we steeds meer projecten in China hebben, willen we sneller in kunnen spelen op vragen van klanten in China en de rest van Azië.”

Logistiek centrum met financieel voordeel
Het vervoer per trein is wel duurder dan per boot, maar daar staat naast een flinke tijdwinst (gemiddeld duurt de treinreis vanaf een Nederlands of Duits station 18 tot 20 dagen) en extra flexibiliteit ook een financieel voordeel tegenover. “Pas op het moment dat machines of materialen de vrijhandelszone verlaten, moeten er douane- en inklaringskosten betaald worden”, legt Marc uit.

Rob Brekelmans van Claasen Logistics - dat voor Meteor én toekomstige tuinbouwtoeleveranciers het pad baande, vult aan: “Normaal gesproken moeten machines of materialen die tijdelijk geïmporteerd worden, binnen zes maanden weer geëxporteerd worden. Het logistieke park kan dienen als leasemaatschappij, waardoor het mogelijk is om goederen op te slaan totdat ze verkocht worden. De transporten worden door onze Joint Venture partner Coastlink uitgevoerd. In China werkt Coastlink samen met MultiModal Link-MML waarmee een strategische alliantie is aangegaan."

Brug naar andere Aziatische landen
Dat kan in China zelf zijn, maar ook in andere Aziatische landen. Ook voor handel met die landen biedt het logistiek park met de goede treinverbinding uitkomst. “Vanuit Zhangjiagang kunnen we ook makkelijker naar andere Aziatische landen toe”, aldus Marc. Maar eerst het tomatenproject in China. “En komend najaar volgen er nog een aantal projecten, waarbij we de machine om goten te walsen goed kunnen gebruiken.”

Voor meer informatie: 
Meteor Systems B.V.
Minervum 7081
4817 ZK Breda 
+31 76 504 28 42
[email protected]    
www.meteorsystems.nl 

Coastlink B.V.
www.coastlink.eu 
[email protected] 

Harry Witjes
+31 13 571 33 89