De (harde) brexit die eraan komt, zorgt mogelijk voor een extra stroom migranten die de grens illegaal willen oversteken in een vrachtwagen. TLN vreest hiervoor, na een reeks meldingen van nieuwe incidenten met inklimmers.
TLN krijgt steeds meer signalen over inklimmers: mensen die in vrachtwagentrailers, containers of laadbakken worden gevonden. De chauffeur weet vaak van niets. Vanmorgen sprak TLN daarover in o.a. het Nederlands Dagblad, BNR, NOS en Radio 1.
Profiteren van slecht beveiligde parkeerplaatsen
Omdat chauffeurs door het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens, noodgedwongen vaak op slecht bewaakte en verlichte parkeerplaatsen langs de snelweg moeten staan, kunnen inklimmers makkelijk bij de vrachtwagen komen. “Er zijn een aantal hotspots in Nederland waar dit veel gebeurt, bijvoorbeeld langs de A16, A15 en A12. We zien dat de problematiek zich steeds meer verplaatst naar andere plekken in het land, omdat het havengebied van Rotterdam strenger gecontroleerd wordt”, aldus Martijn Vonk van TLN.
Doorlooptijden terminals in de haven
TLN is bang dat een harde brexit een extra stroom inklimmers bij Hoek van Holland op gang brengt, omdat de doorlooptijden bij de haven en de ferries voor vrachtwagens langer worden. Dat biedt inklimmers uitgelezen mogelijkheden.
Meer beveiligde parkeerplaatsen
Chauffeurs en vrachtwagens moeten beter beschermd worden. Daarom roept TLN op meer parkeerplaatsen met ‘slimme’ camera’s in te richten. Verdacht gedrag kan daarmee makkelijker gedetecteerd worden. In een speciale ‘Brexit-transporttafel’ wordt door de overheid en het bedrijfsleven gesproken over dit soort oplossingen. “Daar wordt niet alleen gekeken naar die extra parkeervoorzieningen bij de ferry-terminals, maar ook naar bijvoorbeeld verkeerscirculatieplannen.”
Bron: TLN