Tholen - Inherent aan biologisch telen is het aanbieden van een breed biologisch productaanbod. Doorgaans staan er in de kas bij biologische kasgroententelers niet alleen één ras tomaten of één soort paprika’s, maar ook komkommers, aubergines én binnen die segmenten weer allerlei rassen en varianten. Uiteraard alleen als er ook vraag naar is.
Nautilus Organic, de enige honderd procent biologische telerscoöperatie van Nederland, zorgt voor de afzet van het product en houdt samen met de teler de vraag in de markt nauwlettend in de gaten. Toch blijft er altijd ruimte voor innovaties waar nog niet direct veel vraag naar is. De stap van bioteler Frank de Koning zo’n vijf jaar geleden om volgens de eisen van het biologische keurmerk Demeter te gaan telen, was zo’n niet direct vraaggestuurde stap.
“In 2018 zagen wij eigenlijk voor het eerst echt een aanzienlijke toename in de vraag naar Demeter gecertificeerd product. Dit jaar is die vraag op voorhand nog een stuk groter”, vertelt Coert Lamers, accountmanager bij Nautilus Organic.
Toch koos Frank de Koning, met 11,5 hectare een grote kasgroententeler binnen de telerscoöperatie, al zo’n vijf jaar geleden om werk te maken van de certificering. “Ik wilde mij op dat moment vooral onderscheiden van Spaans bioproduct. Het was zeker geen keuze op basis van vraag uit de markt. Inmiddels 4,5 jaar geleden heb ik de certificering definitief binnengehaald.”
Maar wat houdt Demeter eigenlijk in? “Demeter is eigenlijk een wat zwaardere, strengere certificering dan de reguliere Skal-certificering (ook wel het bekende groene blaadje) die je als bioteler sowieso nodig hebt”, legt Frank uit. “Demeter is gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner over biologisch-dynamische landbouw. Het gaat op bepaalde punten net weer een stapje verder. Toen ik instapte, was ik niet eens helemaal op de hoogte van al die punten (o.a. het streven naar een gesloten kringloop, het vergroten van biodiversiteit in en buiten de kas, het toepassen van preparaten en ook het gebruik maken van ‘groene’ energie en enkel stoken als het echt nodig is), maar inmiddels willen we niet meer anders. Het voegt echt iets toe en niet alleen aan de marktkant.”
Eerste supermarkten aan de slag met Demeter
De vraag naar Demeter begint inmiddels vanuit diezelfde markt wel toe te nemen. Zeker vanuit Duitsland. “In Duitsland wordt het bekende groene blaadje inmiddels te licht bevonden door de ‘donkergroene’ consument. Daarom kiezen steeds meer consument voor Demeter, omdat daar weer strengere eisen aan vast hangen.”
Toch betekent dat niet dat Frank inmiddels al zijn product als Demeter verkoopt, hoewel alles wel als zodanig geteeld wordt. “De vraag is nu nog te beperkt. Ik denk dat zo’n vijftien tot twintig procent als Demeterproduct verkocht wordt. Dat stemt mij wel tevreden, al zou een groter percentage welkom zijn vanwege de hogere kosten die Demetertelen met zich meebrengt.”
Coert vult aan: “Vooral in Duitstalige landen wint het keurmerk aan populariteit. De toename van natuurvoedingswinkels in die landen helpt daarbij, maar ook de eerste twee Duitse supermarkten gaan het Demetermerk al voeren. De stichting achter Demeter wilde dat in eerste instantie niet, maar bij wijze van proef werd een grote Duitse retailer al drie jaar lang ontheffing gegeven. Nu zullen er, verwacht ik, snel supermarkten bijkomen. In veel andere landen is dat nog minder het geval. Ook in Nederland is Demeter nog vrij klein, alhoewel de merkbekendheid wel vrij groot is zo blijkt uit onderzoek.”
De retailers stappen jaarlijks tussen week 16 en week 18 over van voornamelijk Spaanse biokasgroenten naar Nederlandse bioproduct. Coert: “In het begin van het seizoen is het altijd weer wachten op die definitieve switch. Of de Spanjaarden per se langer aan de markt zijn, vraag ik mij af, maar er komt steeds meer bioproduct uit Spanje. De omschakeling naar bio lijkt daar wat makkelijker te gaan, maar toch zien wij dat Nederlands product gewild blijft. Zo zie je bijvoorbeeld dat zodra er bio-aubergines uit Nederland beschikbaar zijn, de vraag snel toeneemt.
Onze levertijd is ook veel korter dan bij het product uit Spanje en dat stukje leveringsbetrouwbaarheid samen met een stukje flexibiliteit en zeker ook kwaliteit maakt dat wij onderscheidend zijn. Een Demeter-certificering zal daar de komende jaren steeds vaker nog bijkomen. Momenteel is ongeveer een kwart van onze telers Demeter-gecertificeerd en het ligt in de lijn der verwachting dat met het toenemen van de vraag ook het aantal gecertificeerde telers toeneemt.”
Onderscheiden doet Frank als teler door een breed assortiment kasgroenten te telen met de nodige specialties zoals chocoladetomaten en als laatste toevoeging biologische snackkomkommers. “Op dit moment zitten wij alleen wel aan de grens van wat er aan diversiteitsuitbreiding mogelijk is. Je kunt niet onbeperkt uitbreiden, want net als Demetertelen heeft ook een heel breed assortiment als keerzijde een hogere kostprijs. Aan de marktkant is het een voordeel, aan de kostenkant toch wel een nadeel. Bovendien moet het wel in de kas passen en ook het verpakstation moet erop berekend zijn.”
Sinds afgelopen winter is dat verpakstation volledig vernieuwd. Coert: “Wij zijn er best wel trots op dat het product van Franks vier locaties nu allemaal op één centraal punt bijeenkomt en dat hij als eerste Nederlandse biologische teler ook aan de allerstrengste eisen op verpakkingsgebied voldoet. Zo beschikt Frank straks over het BRC Global Standard for Food Safety, een vereiste om aan de supermarkten in het Verenigd Koninkrijk verpakt product te mogen leveren en over het IFS-certificaat, de Duits-Franse tegenhanger van BRC.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Nautilus Organic
[email protected]
www.nautilusorganic.nl
Coert Lamers
[email protected]
Kwekerij Frank de Koning
Facebookpagina
Frank de Koning
[email protected]