Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rabobank presenteert scherpe visie op aardbeienmarkt

Hogere kostprijs terugverdienen met prijsafspraken?

Een nieuw rapport van Rabobank over de aardbeienteelt zet aan tot nadenken. Is er wel zoveel groei in de markt als alle investeringen doen vermoeden? In de markt die gekenmerkt wordt door flinke prijsschommelingen, stapelen de risico's zich op. De hogere kostprijs moet wel terugverdiend worden. Hoe? Bijvoorbeeld door prijsafspraken te maken, stelt de bank voor.

Belichting is in de teelt van aardbeien onder glas aan een opmars bezig én oogstrobots zullen daar bij gaan komen, zo is de verwachting.  Modernisering van de aardbeienteelt is noodzakelijk om aan de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en arbeid een antwoord te bieden. Ondertussen verwacht Rabobank dat de markt voor aardbeien de komende jaren slechts beperkt zal groeien.

Drie strategieën
De sectorspecialisten, Cindy van Rijswick en Arne Bac, presenteren daarom een drietal strategieën waarmee zijn beogen de teler aan te zetten tot nadenken. Risico's kunnen worden beheerst door:

  1. afzet in vaste ketens, bijvoorbeeld met prijsafspraken
  2. product(ie)spreiding
  3. het zoeken naar (nieuwe) investeringspartners en - opties

Prijsafspraken over langere periode
Zulke prijsafspraken komen nu volgens de bank nog nauwelijks voor, zeker niet over periodes langer dan een jaar. Dit, terwijl telers juist daarmee zekerheid hebben over de investeringen die zij doen. 

Productie spreiden o.a. uit arbeidsoogpunt
De bank ziet ook dat de afzetperiode van aardbeien kort is. Zo wordt 38% van de aardbeien in Nederland verkocht in de maanden mei en juni. Dat maakt dat telers dan moeten hopen op goede prijzen voor hun product, terwijl er pieken in de arbeid ontstaan waarna rustigere periodes volgen. Juist die periodes maken het moeilijk om personeel te binden in een tijd waarin het vinden van personeel al zo moeilijk is. De bank opteert daarom om de aardbeienteelt te combineren met een andere teelt of om, anders dan momenteel het geval lijkt, niet alle ballen op de teelt onder glas te zetten maar ook stellingenteelt aan te houden.

Zoek investeerders, de teelt is immers hot
Een derde optie zou volgens de bank kunnen zijn om in elkaars bedrijven te investeren via aandelen of op zoek te gaan naar externe investeerders. Die zouden zeker interesse moeten hebben in de zachtfruitmarkt, gezien de wereldwijde positieve aandacht die de markt op dit moment krijgt. 

Lees hier het hele rapport. 

 

Publicatiedatum: