Tholen - "Hoe hoog worden die paprikaplanten eigenlijk?", "Kijk, papa, zie je dat? Dat lijken wel rozen!" en "Van wie ben jij er een?" Zomaar wat vragen en kreten die afgelopen weekend te horen waren tijdens de 42e editie van Kom in de Kas. Verspreid over 23 regio's kwamen 210.000 bezoekers een kijkje nemen in de kassen waar bijna 200 ondernemers hun deuren open hadden gezet. Prachtig lente weer deed vervolgens de rest en zorgde voor een massale toestroom.
Wat krijg je als verjaardagscadeau als je veertig jaar in de kassenbouw hebt gewerkt? Een dagje Kom in de Kas, natuurlijk! René Matthijsen, tweede van rechts, met familie en vrienden gespot in Prinsenbeek.
Kom in de Kas, dit jaar met als thema 'Werelds. Kom in de Kas vol wereldse wonderen', is elk jaar weer het moment waarop ouders hun kroost voor het eerst een kas van binnen laten zien, maar tegelijkertijd ook een mooie kans voor iedereen met glastuinbouwverleden om weer eens te kijken hoe het er met de glastuinbouwsector voorstaat. Daarbij bezoeken veel mensen natuurlijk de ondernemers bij hun uit de buurt, maar bezoekers van buiten de regio of zelfs buiten Nederland wisten de kassen te vinden. Kassen die steeds groter zijn met steeds geavanceerdere teelttechnieken waar op een zo duurzaam mogelijke wijze gezonde voeding en de mooiste sierteeltproducten geteeld worden.
Teler Christ Biemans op zijn praatstoel, want hoe zit dat eigenlijk met kersen in de kas?
Wie komt er in de glastuinbouw werken?
In zo'n groeiende sector zou iedereen toch moeten willen werken, zou je zeggen als je alle enthousiaste reacties het afgelopen weekend hoorde. Toch blijkt dat niet helemaal zo te zijn. Glastuinbouwondernemers en tuinbouwtoeleveranciers, ook zij waren ruimschoots vertegenwoordigd zowel in het World Horti Center als bij de tuinders in hun schuren, moeten soms hemel en aarde bewegen om aan voldoende personeel te komen. Om die reden hingen er bij veel bedrijven uitnodigende posters op de deuren om mensen te verleiden eens te solliciteren, terwijl ook door bijvoorbeeld Glastuinbouw Nederland en VNO-NCW campagne werd gevoerd om vooral ook jongeren warm te maken voor het werken in de kas.
College Tour
De aanzet voor die campagne werd al aan de vooravond van Kom in de Kas gegeven. In het World Horti Center in Naaldwijk werd op vrijdagmiddag een College Tour en Carrière Event georganiseerd. De bijeenkomst werd gehouden op initiatief van VNO-NCW Westland-Delfland en Glastuinbouw Westland en werd gesteund door Kasgroeit, Kom in de Kas Westland, Koppert Cress en Colland Arbeidsmarkt. Vrijdagmiddag kreeg zaal vol studenten de kans hun licht op te steken bij Ton van Mil, directeur Royal Brinkman, Joyce Lansbergen, directeur LG Flowers, Robin Schaap, directeur Koppert Cress, en Martine Boekestein, Brand & Campaign manager bij Rijk Zwaan.
Tijdens Kom in de Kas zelf was het World Horti Center geopend. Daar was het iets minder druk dan vorig jaar, maar desondanks niet minder leuk aldus de deelnemende tuinbouwtoeleveranciers. Klik hier voor een foto-impressie door het World Horti Center zelf en bekijk zeker ook de foto's die wij in het World Horti Center maakten.
Heel veel ijsjes
Met speciale ijsjes gemaakt van plantenextracten trakteert Decorum ter gelegenheid van hun 20-jarig jubileum. Er werden ruim 4000 ijsjes met laurier, begonia, orchidee en curcuma smaak uitgedeeld in de kas van Duijnhove aan de Herenwerf in Maasland:
Sowieso overal ijsjes, hier bij Overgaag Paprika natuurlijk met paprikasmaak.
Bij de ingang van de kas van Dutch Berries zag teler Gijsbert Kreling met een grote glimlach toe hoe zijn hal volstroomde met publiek. Niet alleen in de kas was het druk, het aardbeienijs van ijsboerderij De Schoonheuvel was een goede reden om even in de hal te blijven plakken.
Bekijk hier de fotoreportage van een weekend lang kassen kijken. Daarnaast zijn hier foto's van Kom in de Kas in de regio Zuidplas te zien.
En daarna is het wachten op de editie van volgend jaar. Kom in de Kas vindt dan plaats op 4 en 5 april.