Duizend en 1200 kilo wegen ze: de laatste twee vliegtuigbommen van de 43 die op het terrein van tomatenkwekerij Schenkeveld liggen. Daarmee wegen de laatste loodjes in Rijsenhout letterlijk het zwaarst. Maar over deze twee joekels, die 600 kilo springstof bevatten, is er goed nieuws: de ontstekingen werken niet meer.
Souvenirs uit WOII
Dat staat vast na de identificatie door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD). Dat was een zeer ingewikkelde klus want de Duitse vliegtuigbommen lagen in het grondwater op een diepte van zes tot acht meter. Dat de ontstekingen niet meer werken, betekent dat de gevaartes veilig kunnen worden vervoerd naar het strand van Bloemendaal. Dat gebeurt op 30 januari in een speciale vrachtwagen van de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) en onder politiebegeleiding. Eén bom wordt diezelfde dag tot ontploffing gebracht. De ander volgt een dag later. Dan is Rijsenhout van de Duitse souvenirs af. In ieder geval wat het terrein van tomatenkwekerij Schenkeveld betreft. Daar kan nu aan de bouw van de tweede helft van de kas beginnen.
Zwaar verdacht gebied
De twee Duitse vliegtuigbommen blijven tot het vervoer naar het strand van Bloemendaal nog in Rijsenhout. Neil Jordan, adviseur openbare orde en veiligheid: 'Ze liggen stabiel, een beetje onder de grond met dekplaten erover. Er staat een hek omheen en er is camerabewaking.' Rijsenhout blijft ook na deze operatie zwaar verdacht gebied. Dat betekent dat bij elk nieuw bouwproject in het dorp eerst moet worden nagegaan of er bommen liggen.
Schijnvliegveld
In het Schenkeveld gebied hadden de Duitsers een schijnvliegveld aangelegd. Die was bedoeld om de geallieerden op een dwaalspoor te brengen en Schiphol geen doelwit van hun bombardementen te laten zijn. Jordan: 'We hadden bij Schenkeveld verwacht Britse bommen aan te treffen. Maar ze waren bijna allemaal Duits. Dat komt omdat de Duitsers niet mochten landen met de bommen die ze niet hadden afgeworpen. Ze dropten ze op het schijnvliegveld zonder dat ze sprongen en kwamen daarna pas met hun bommenwerpers aan de grond.' Jordan is al twee maanden bezig met de Duitse zwaargewichten. Er werd rekening gehouden met de verschillende scenario’s. Jordan is bijzonder opgelucht dat het meest gunstige scenario realiteit is geworden. Dat komt door de geslaagde identificatie en dat daarbij geconstateerd is dat de ontstekingen niet meer werken. Daarom waren speciale maatregelen niet nodig tijdens het naar de bovengrond heffen. In het slechtste scenario was er kans op een grootschalige evacuatie.
Grote klus in Bloemendaal
Dat de bommen op het strand van Bloemendaal tot ontploffing worden gebracht, stond al vast. Ze zijn van een veel te groot kaliber om dat ter plekke te doen. Overigens komt er bij de klus in Bloemendaal ook nog heel wat kijken. De bommen moeten worden afgedekt met een enorme hoeveelheid zand, het vliegverkeer wordt tijdelijk stilgelegd en boten moeten uit de buurt blijven. Daarbij wordt ook een politiehelikopter en de boswachterij ingeschakeld om alles en iedereen uit de buurt te houden. De EOD is er dus nog niet klaar mee. En Neil Jordan ook niet.
Bron: T&A Survey / Gemeente Haarlemmermeer