Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje prijzencrisis: 100.000 kilo komkommers bewust vernietigd

Flinke productiestijgingen in Spanje hebben geleid tot hele slechte prijzen eind december. Daardoor werd op 21 december door Spaanse handelaren meer dan 100.000 kilo komkommers vernietigd uit protest tegen de slechte marktsituatie.

Door hoge temperaturen is er een overaanbod ontstaan en de vraag voldoet ondertussen niet aan de verwachtingen voor de kerstperiode. Ook de problematiek rondom de gele hesjes verstoorde de markt, waardoor transporten vertraagd werden en veel product verlaat, en tegelijk met andere zendingen, op de markt kwam. 

Niet alleen de markt voor komkommers is slecht, ook courgettes, tomaten, paprika's en aubergines hebben het moeilijk. Reden voor landbouworganisatie COAG Almería om een brandbrief te sturen aan het ministerie van Landbouw. Volgens de landbouworganisatie is er geen enkele rechtvaardiging voor deze prijzencrisis: "Rond deze tijd is het vanwege de kou en kerst ongebruikelijk dat de groenten worden afgezet tegen een prijs die onder de teeltkosten ligt. Bovendien moeten we niet vergeten wat voor marktaandeel we hebben in de EU, waar we meer dan 50% van de markt in handen hebben. In het geval van komkommer hebben we een marktaandeel van meer dan 80%, voor courgette en tomaat 50-60-%, voor paprika meer dan 70% en voor aubergine bijna 90%", analyseert Andrés Góngora, Provinciaal Secretaris van COAG Almería. Hij verwijt grote supermarkten dat ze druk uitoefenen op de marketeers om eersteklas groenten af te zetten tegen prijzen die onder de productie- en oogstkosten liggen. "Steeds weer geven marketeers toe, wat direct negatieve gevolgen heeft voor de telers."

Bron: www.coagalmeria.com en www.fhalmeria.com

Publicatiedatum: