Plastic afval is een groot probleem: daarvan zijn we ons allemaal inmiddels wel bewust. Maar wat gaan we ertegen doen? We zitten midden in de discussie over duurzame verpakkingen in de AGF-branche, maar wanneer is een verpakking écht duurzaam en is de consument wel bereid milieu vóór gemak te laten gaan?
Tomaten in een plastic bakje, komkommers verpakt in folie en paprika’s in een flowpack. Kijk in het AGF-schap en je ziet veel producten verpakt in plastic. Om mee te denken in deze discussie is er bij Coöperatie DOOR een werkgroep ‘Duurzaam verpakken’ opgericht.
Vermindering van plastic
Vermindering van plastic blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk. Hoe komt dat toch? We vinden het belangrijk om iets te doen aan de grote plastic massa die er elk jaar wordt geproduceerd en weggegooid, maar aan de andere kant hebben we ook te maken met uitdagingen als de versheid van het product, hygiëne en gemak vanuit de consument. Uit een onderzoek van IRI komt naar voren dat de shopper van de toekomst kiest voor:
• Meer lokale merken/producten (34%)
• Kwalitatief betere producten (32%)
• Minder plastic verpakkingen (25%)
De consument/shopper is dus steeds bewuster bezig met wat hij of zij in de winkel koopt.
Zoete puntpaprika in banderol i.p.v. plastic zak
Als leverancier van zoete puntpaprika voelt SweetPoint, dat onderdeel is van coöperatie DOOR, zich verantwoordelijk voor het plastic dat zij op de markt brengen en is zich bewust dat niet elk alternatief bij elk verkoopkanaal werkt. Door de vraag naar minder plastic vanuit service providers en retailers zijn we eind november in samenwerking met The Greenery bij een Duitse retailer gestart met twee stuks zoete puntpaprika omwikkeld met een banderol in plaats van het product te verpakken in een zak. Hierdoor wordt 90 procent van het plastic per verpakking gereduceerd. Ook voor andere partijen ontwikkelen we (proactief) verpakkingen met minder plastic.
Voor meer informatie:
Coöperatie DOOR U.A.
www.cooperatiedoor.nl
[email protected]