Terwijl 2019 nadert, zien we steeds meer voedingsmiddelen die niet zo bekend zijn, maar wel veel voedingsstoffen bevatten. We kunnen steeds meer voedselbronnen en planten op ons bord identificeren. Dit zijn enkele van de voorspellingen voor 2019 van de faculteitsleden van het Instituut voor Voeding en Landbouwwetenschappen van de Universiteit van Florida.
Voedselveiligheid
Voedselveiligheid is een van de grootste uitdagingen waarmee de wereldwijdbevolking wordt geconfronteerd. Aangezien het grootste deel van het Westerse dieet afhankelijk is van een beperkt aantal gewassen zijn veranderingen in landbouw en klimaat, verstedelijking en watertekorten zaken die serieuze voedseltekorten kunnen opleveren. Als oplossing voor dit kritieke probleem zien onderzoekers een toename van minder bekende, maar hoogwaardige voedingsmiddelen. Verkopers van voedingsmiddelen zetten in op exotische en oude granen en producten, zoals teffmeel en broodboomfruit en dit zal binnen de detailhandel uitbreiden. Veel van deze nieuwe voedingsmiddelen zitten boordevol voedingsstoffen. Ze staan bekend als ‘superfoods’ en zijn daarom nog aantrekkelijker voor gezondheidsbewuste consumenten.
Blockchain
Bereid u voor op een blockchainprotocol om de traceerbaarheid van voedingsmiddelen in de aanvoerketen te verbeteren. Dat betekent dat iedereen in het systeem kan zien hoe, wanneer en waar de producten vandaan komen. Niemand kan zomaar iets veranderen zonder dat iemand anders ervan af weet en zonder toestemming.
Fruitvariatie is belangrijk
Consumenten leren nu wat koks al jaren weten: dat er heel veel variatie is in kleur, textuur, smaak en soms zelfs voedingswaarde in fruit en groenten. Het beste voorbeeld hiervoor zijn waarschijnlijk appelen. Wist u dat er meer dan 7000 appelsoorten zijn? De diversiteit is gigantisch. Gemiddeld koopt 69% van de consumenten in de VS appelen. Als gevolg daarvan breiden groothandels hun variëteiten uit om meer verschillende soorten consumenten aan te trekken.
Moderne supermarkten
Nog maar een paar jaar geleden gaven Amerikanen meer geld uit aan eten in bars en restaurants dan in de supermarkt. Om consumenten weer meer tijd en geld in de supermarkten te laten spenderen, bouwen retailers hun winkels om tot sociale plaatsen vol entertainment naast het traditionele aanbod van voedingsmiddelen. Winkels hebben nu unieke voedselstations waar men aan de bar kan zitten, cafeetjes waar men een pauze kan nemen van het winkelen met een kop koffie, grote, lange tafels waar men als gemeenschap gezamenlijk aan kan eten en zelfs banken om op te ontspannen en tijd met vrienden door te brengen. Deze trend zorgt ervoor dat boodschappen doen geen monotone bezigheid meer is.
‘Vrij van’ voedingsmiddelen
Omdat steeds meer mensen last hebben van voedselallergieën en andere intoleranties breiden steeds meer voedselproducenten hun aanbod uit met ‘vrij-van’-producten. Dit zijn onder andere voedingsmiddelen die vrij zijn van vlees, eieren, zuivel, allergenen en gluten. Ook komt er steeds meer keuze voor veganisten. Hoewel voedselintoleranties een belangrijke stem hebben in deze trend, zijn levensstijlkeuzes ook een belangrijke factor in ‘vrij-van’ producten, zeker voor veganistische en vleesvrije producten. Deze trend zal aanhouden, omdat de vraag vanuit de millennials toeneemt. Er worden nieuwe, alternatieve ingrediënten ontwikkeld en getest door producenten en er zullen diverse, nieuwe producten op de markt geïntroduceerd worden.
Minder meenemen, meer thuis bezorgen
Voorheen was het zo dat als je eten van een restaurant wilde, anders dan pizza, je zelf naar het restaurant toe moest om het eten op te halen. Nu er steeds meer apps verschijnen zoals UberEats en DoorDash, is het mogelijk om bijna elke maaltijd van elk restaurant thuis bezorgd te krijgen. Daarnaast heeft Amazon Whole Foods overgenomen, dus het lijkt erop dat we het tijdperk van voedsel- en boodschappenbezorging in gaan.
Meer planten op je bord
De Verenigde Staten staan al lang bekend als land waar veel vlees wordt gegeten. Maar nu er meer belangstelling komt voor gezondheid en welzijn, kiezen meer mensen voor de vegetarische route. Er zijn ook mensen die graag biefstuk eten tijdens een etentje met vrienden, maar thuis genieten van een hamburger van zwarte bonen of courgetti. Als gevolg daarvan is er een enorme toename van plantaardige alternatieven zoals zuivelvrije melk en yoghurt en vleesvervangers, die beschikbaar zijn in supermarkten en op restaurantmenu’s verschijnen.
Bron: University of Florida (Brad Buck)