Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Gefrustreerde drank- en voedselfabrikanten overwegen zintuigijke claims in plaats van de gezondheidsclaims, waarvan er maar weinig goedgekeurd worden door de Europese Voedselveiligheid Autoriteiten (EFSA).
Volgens Cindy Beeren, hoofd van sensorische wetenschap bij Leatherhead Food Research is de interesse in zintuiglijke claims flink gegroeid de afgelopen jaren. Deze groeiende belangstelling die hun voordeel bewezen hebben, is te wijten aan de moeilijkheden die fabrikanten hebben ondervonden bij het verkrijgen van goedkeuring voor gezondheidsclaims van de EFSA. De populariteit van de zintuiglijke claims, die in de VS ontstond, is nu overgewaaid naar Europa. Een goed voorbeeld is het Britse biermerk Coor Lights, dat nu claimt het meest verfrissende bier ter wereld te zijn.
Ook Lawrence Mallinson noemt de nadelen van gezondheidsclaims als oorsprong van het ontstaan van de nieuwe claims. Volgens hem zijn de moeilijkheden en hoge kosten van de aanvraag voor een gezondheidsclaim gelijk aan de voordelen die deze oplevert, wat het hele proces zinloos maakt. Zijn firma die het biologische bietensap BeetIt produceert, had overwogen een gezondheidsclaim aan te vragen voor het positieve effect dat het sap heeft op de bloeddruk. Uiteindelijk, wegens gebrek aan tijd en geld, is dit plan op de lange baan geschoven. Toch zou het bedrijf nooit een zintuiglijke claim overwegen. Fabrikanten zoeken daar hun uitvlucht in als zij er niet in slagen een gezondheidsclaim te verkrijgen. Maar volgens Mallinson is dat helemaal niet nodig: “Je hebt geen goedkeuring van de EFSA nodig zolang je reclame maar indirect genoeg is.” Mallison vertelt verder dat zijn firma de mogelijkheden onderzoekt rondom het indienen van een claim die niet direct het bietensap betreft, maar een verfijning daarvan. Dit zou de firma aanspraak geven op eigendom van de claim, maar ontwikkelingen zouden dan jaren kosten.