Foodtrend: Consument wil voedsel van dichtbij
1. Puur
Puur, oftewel natuurlijke producten, worden volgens het onderzoeksbureau de standaard in de markt. De vergrijzende consument verwacht dat producten puur, eerlijk en authentiek zijn, al blijft arbitrair wat daar nu precies onder verstaan wordt. Consumenten blijven zoeken naar producten die deze elementen als toegevoegde waarde kunnen leveren.
2. Duurzaam
Bedrijven zullen steeds vaker duurzaam gaan werken, zowel in de productie, het gebruik van grondstoffen en de verwerking van afval. De focus ligt op het terugdringen van CO2-uitstoot en het gebruik van recyclebare verpakkingen. Ook komt er meer aandacht voor de toevoeging van gezonde ingrediƫnten en voeding met een functionele toevoeging, denk aan boter die cholesterol verlagend werkt.
3. Locatie
Het belang dat consumenten hechten aan de herkomst van voedsel wordt groter dan ooit. De consument maakt zich zorgen over vervoer van eten over lange afstanden en heeft meer vertrouwen in voedselproducten die van dichtbij komen. Hier speelt authenticiteit ook een rol.
Klik hier voor nog meer Foodtrends op de site van GS1