Teeuwen maakt op Twitter van zijn hart geen moordkuil. 'Bedankt overheid dat wij als horeca en al zijn toeleveranciers in zo'n kwaad daglicht worden gesteld'. En: 'Het is te gek voor woorden.” Tuinbouw vecht om te overleven en krijgt extra duw in de rug'. De kritiek van Roefs richt zich met name op het generaliserende karakter van de advertentie. Daarin wordt opgeroepen bij een vermoeden van arbeidsuitbuiting of een andere vorm van wat wordt aangeduid als ’moderne slavernij’ dat te melden bij de arbeidsinspectie of te politie.
Jan Roefs, ZLTO-portefeuillehouder Vollegrondstuinbouw, heeft zich vrijdag al gedistantieerd van de advertentie in andere bladen. Maar toen was nog niet bekend dat hij ook in Nieuwe Oogst zou komen. "De pijn zit hem niet eens zozeer in het doel van de advertentie: goed personeelsbeleid. Maar de manier waarop hij wordt gebracht is generaliserend en stigmatiserend. Wij begrijpen dat telers boos zijn en zoeken intern uit hoe dit heeft kunnen gebeuren", reageert ZLTO.
Duurzame aanpak
Het is een scherpe advertentie, maar laat de angst niet leidend zijn, stelt de organisatie. ‘Als onze leden hun medewerkers correct behandelen, is er geen reden tot paniek. Laten we daarom met nog meer urgentie de knelpunten in werkgeverschap op een duurzame manier aanpakken.’ In het verlengde hiervan benadrukt LTO dat goed werkgeverschap boven alles gaat. "Alle medewerkers moeten onder de juiste omstandigheden kunnen wonen, werken en leven en moeten conform de afspraken in de CAO worden betaald, ongeacht hun nationaliteit’.Noud Janssen van LLTB trok op Twitter gelijk het boetekleed aan: "Jarenlang inzet op goed werkgeverschap door overheid te grabbel gegooid in advertentie. Tot overmaat van ramp ook nog in onze Nieuwe Oogst. Blunder!"
Reclamebureau Blitz steekt de draak met de omstreden advertentiecampagne van Fairwork. Terwijl Fairwork de aspergeteelt koppelt aan slavenarbeid, spreekt Blitz van een eerlijk product, en lekker tot de laatste kruimel....Smakelijk!