Monsanto aandelen stijgen 3,8% door sterke verkoopcijfers zaaddivisie
Monsanto zei dat er aanpassingen nodig zijn bij de productie van glyfosaat, het belangrijkste ingrediënt van het herbicide Roundup, ooit een belangrijk product voor de opbrengsten. Maar het bedrijf heeft nu te kampen met hevige concurrentie. Het bedrijf heeft het productaanbod vernieuwd en de prijsstelling herzien als onderdeel van een grotere herstructurering van haar activiteiten en een poging om de groei te versterken. Voor het vierde kwartaal verwacht Monsanto een nettoverlies van 112 miljoen dollar of 21 dollarcent per aandeel. Analisten hadden een verlies van 27 dollarcent per aandeel verwacht.
Monsanto zag de verkopen van genetisch gemodificeerde zaden, zoals maïs, soja, katoen en andere gewassen, die insecten weerstaan en tolerant zijn voor onkruid dodende chemicaliën, wereldwijd groeien met 39 % voor dit kwartaal en 13 % op jaarbasis. In haar voortdurende strijd om marktaandeel met de belangrijkste concurrent DuPont (DD.N), zag Monsanto het in de VS geteelde maïsareaal groeien van 10 tot 13 miljoen acres. De Roundup Ready sojabonen oppervlakte groeide tot 17 miljoen acres in 2011, 10 miljoen acres meer dan in 2010, zei Monsanto.
Verdere expansie van haar producten moet het bedrijf helpen om de koers op middellange termijn te laten groeien van 3,34 dollar tot 3,44 dollar per aandeel. Met in het eerste kwartaal van 2012 een winst per aandeel van 10-15 cent door groei in Latijns-Amerika. Wall Street-analisten verwachten 8 dollarcent winst per aandeel.
"Het is duidelijk dat we een draai gemaakt hebben en teruggekeerd zijn naar een groeimodel", aldus Monsanto voorzitter Hugh Grant in een verklaring. "We hebben een bewuste poging ondernomen om weer met onze klanten te communiceren en vanaf die tijd zien we een aanzienlijke omzetgroei voor zaden.