Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt bedreigd door online shoppen

Stijgende huur zorgt voor bittere overlevingsstrijd van marktkraamhouders. Tegelijkertijd lijkt de jongere generatie niet langer op de markt te willen staan. Al generaties lang weten prijsbewuste shoppers hun verse groenten, fruit en vlees op de lokale markt te vinden. Velen gaan al jaren naar dat ene familiekraampje om hun vaste boodschappen te doen. Maar die marktkraamhouders moeten vechten om te overleven nu steeds meer van hun klanten online hun boodschappen halen.



Volgens de National Market Traders Federation (NMTF) weten mensen simpelweg niet meer hoe ze een markt moeten gebruiken. Twee jaar geleden werd in een parlementair rapport geconstateerd dat het grootste deel van de 3000 markten in Engeland er op achteruit ging en die trend gaat stevig door.

In Mexborough, in de buurt van Doncaster, hebben de handelaren juridische stappen ondernomen om te voorkomen dat hun huur wordt verviervoudigd. De minimumhuur op de markt van Mexborough zal oplopen van £15.72 tot £36.68 per week en uiteindelijk eindigen op £78.60 per week in 2014. De gemeenteraad van Doncaster zegt dat de huur afgelopen 15 jaar niet is verhoogd en dat de verhoging, die nu wordt doorgevoerd, juist wordt gebruikt om meer klanten naar de markt te trekken. Sommige handelaren hebben echter al advocaten en onderzoekers ingehuurd om de zaak te onderzoeken.

Een anonieme handelaar vertelt: 'Als de huur in die mate stijgt, kunnen we maar beter onze spullen pakken en naar huis gaan. Zo kunnen we het ons niet veroorloven om hier te blijven staan. Daar verdienen we niet genoeg voor. We worden wel gewaardeerd door onze klanten, maar we maken gewoon niet genoeg winst.

Ook in Europa's grootste overdekte markt, Kirkgate in Leeds, zorgt de stijgende huur voor spanningen. Cliff Hocken, heeft een familiekraam in vis en zeevruchten, broodjes en drankjes, samen met zijn vrouw Michelle. De kraam zit al 130 jaar in de familie. Michelle bevestigt dat beter management van de marktfaciliteiten meer klanten zou aantrekken. 'Markthandelaren zetten zich 100% in voor hun klanten. Als mensen ons vragen hoe ze een product moeten voorbereiden, dan helpen we hen en geven net even die persoonlijke aandacht. Mensen worden veeleisender en willen weten waar hun verse producten vandaan komen. Dat is juist dat stukje extra service dat wij leveren, maar ik vraag me af hoeveel mensen dat door hebben'.

De campagnevoerders 'Friends of Leeds Kirkgate Market' zijn bang dat de gemeenteraad de faciliteiten wil renoveren en daarmee het karakter zal veranderen. Dit wordt echter weggewuifd door raadslid Gerry Harper. Hij stelt dat dingen niet altijd onveranderd kunnen blijven. 'Sommige mensen lijken te denken dat we de markt proberen te sluiten, maar dat is niet zo. We willen er oprecht voor zorgen dat dit de beste markt in het land wordt,' aldus Harper.

Volgende de NMTF is het echter moeilijk om nieuwe kraamhouders te vinden. Communicatiemanager Roy Holland zegt dat kramen die al jarenlang door een familie werden gerund, nu worden opgeheven omdat de jongere generatie niet meer op de markt wil staan. Maar Holland blijft optimistisch. Volgens hem zullen de klanten de markt wel weer vinden: 'Er is een grote toekomst voor de markten. Ik geloof niet dat we hier met een terminale afname hebben te maken. Maar de mensen, die de marktfaciliteiten runnen, moeten zich beter realiseren waar ze mee bezig zijn en hoe ze dat het beste kunnen promoten. Hetzelfde geldt voor de handelaren zelf. We moeten onszelf weer promoten als een plaats waar je verse kwaliteitsproducten kunt halen met een personal touch van de kraamhouders'

Bron: the Guardian

Publicatiedatum: