Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Abu Dhabi wil marktaandeel van 40%

De Abu Dhabi Farmer’s Services Centre (ADFSC) streeft ernaar dat voor 2015 de lokaal geproduceerde groenten en fruit 40% van de totale markt in de Emiraten uitmaken. Ook willen zij het waterverbruik voor 2013 terugbrengen met 40%. Khalifa Al Ali legt uit: "Momenteel merken we dat we rond het oogstseizoen pieken met een marktaandeel van 70%, maar we willen uiteindelijk over het hele jaar een gemiddeld marktaandeel van 40%."



Als uitvoerend directeur en bestuurslid van de Farmers' Services Centre (FSC) is hij intensief betrokken bij de lancering van de Zera'atona (Onze agricultuur) campagne. Deze campagne wil de aandacht richten op de duurzame agriculturele strategie die samengaat met Abu Dhabi's plannen voor 2030. Er zijn ongeveer 24.000 teelbedrijven in de Emiraten waarvan er zo'n 8.500 in de Westelijke regio liggen, 12.000 in Al Ain en 3.000 in Abu Dhabi.

'Momenteel groeit met name de productie van tomaten en aardappelen gestaag. De productie van andere gewassen is in verhouding minder succesvol mede omdat er andere, minder efficiënte, productiemethoden worden toegepast die voor de telers meer financiële voordelen opleveren.', vertelt Al Ali. 'Maar we proberen hen er van te overtuigen dat zij beter technologie moeten gebruiken om zodoende het waterverbruik terug te brengen,' voegt hij er aan toe.

De telers in de Emiraten produceren succesvol zo'n tien á vijftien verschillende groenten, terwijl het fruit (o.a. mango, aarbei en appel) slechts in de gecultiveerde gebieden groeit. Volgens het ADFSC bedraagt de totale opbrenst van de gewassen tussen juni 2010 en juni 2011 16.790.829 kilo, de opbrengst hiervan is 2.481.524,21 euro.



Met de Zeraátona campagne wordt gestreefd naar econmische diversificatie en agriculturele duurzaamheid door het behouden van natuurlijke voorraden, het stimuleren van telers om betere technologie toe te passen en het promoten van de lokale productie. Hierin zal de ADFCA een wetgevende en controlerende rol hebben.
De FSC voorziet in agriculturele doensten en versterkt de bewustwording van de telers.

Mohammad Jalal Al Reyaysa, hoofd van de Communications en Community Services van de ADFCA, stelt dat die bewustwording cruciaal is in het succes van deze campagne. 'Om de vruchten van deze campagne te kunnen plukken moeten de telers zelf de lokaal verbouwde producten gaan promoten. De ADFCA en FSC zijn bereid om te voorzien in alle benodigde middelen waarmee zij de telers kunnen helpen om de doelen te bereiken. Ook zullen wij de telers stimuleren om juist die gewassen te verbouwen waar veel vraag naar is', sprak Al Reyaysa.