Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Paprika populaire groente onder Britse jonge kopers

De Britse consument kan nauwelijks verschillen in smaakeigenschappen tussen rode, gele en oranje paprika noemen. Groen wordt ten opzichte van de drie kleuren als minder zoet, bitterder en zuurder beoordeeld. Rode paprika krijgt de hoogste smaakwaardering, gevolgd door geel, oranje en groen. Paprika in een combinatieverpakking is het meest gewild omdat deze goedkoper is, een mooie variatie aan kleuren geeft en het gemakkelijk is. Dit blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw.

Na Duitsland is het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste afzetmarkt voor Nederlandse paprika. De huishoudelijke aankoop is met 2,9 kilo ongeveer even hoog als in Nederland, maar duidelijk lager dan de 5 kilo per huishouden in Duitsland. In navolging van onderzoek in Duitsland zijn in mei 2011 Engelse consumenten ondervraagd.

Jongeren kopen vaker

Paprika heeft een positief imago bij de Engelse consument. Bij paprika denkt de consument aan salade, kleurrijk, lekker, gezond en roerbakken. Dit zijn de vijf meest genoemde associaties. Paprika is een populaire groente onder jongeren. Jongeren van 18 tot en met 34 jaar kopen vaker paprika dan ouderen van 55 jaar of ouder. De meeste paprika’s worden gekocht bij Tesco, gevolgd door Asda, Sainsbury’s en Morrissons. Bijna 15 procent van de consumenten koopt nooit of bijna nooit paprika. Deze consumenten vinden paprika niet lekker. Prijs is nauwelijks een issue bij niet-kopers.

Combinatieverpakking het populairst

De helft van de respondenten heeft de voorkeur voor een combinatieverpakking omdat deze goedkoper is, een mooie variatie aan kleuren geeft en het gemakkelijk is. Hygiënisch wordt als voordeel nauwelijks genoemd. Bijna de helft van de consumenten met een voorkeur voor een gecombineerde verpakking wil een “stoplicht” verpakking kopen. Op afstand volgt de voorkeur voor een vier kleuren verpakking (rood/geel/groen/oranje). 4 op de 10 kopers gaat voor de onverpakte paprika. Deze consumenten willen graag zelf het product uitzoeken en het product valt zonder verpakking beter te beoordelen. Ook het milieu en de verpakkingsafval spelen een belangrijke rol.

Goede kwaliteit op nummer 1

De kwaliteit moet in orde zijn bij de aankoop. Van de aspecten prijs, kleur, herkomstland, kwaliteit en verpakking bij de aankoop vindt de Engelse consument kwaliteit het belangrijkste aspect. Bij een tegenvallende kwaliteit kopen veel consumenten paprika in een andere winkel of kopen er niets voor in de plaats. Paprika is moeilijk vervangbaar door andere groenten. Consumenten die wel een andere groente kopen kiezen voor producten als courgette, tomaat en peen.

Veel bakken/roerbakken

De meest toegepaste bereidingswijze van paprika door Engelse consumenten is bakken/roerbakken en verwerken in een salade. Rode paprika is bij alle bereidingswijzen het populairst. Groene paprika wordt van de vier kleuren het minst uit het vuistje gegeten. Groen wordt ook minder vaak verwerkt in een salade dan geel en rood.

Bron: Productschap Tuinbouw, www.tuinbouw.nl
Publicatiedatum: