Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Recessie verandert koopgedrag consumenten

Het koopgedrag van de Nederlandse consument verandert sterk als gevolg van de recessie. Dit stellen onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zo vergelijkt bijna driekwart van de consumenten de prijzen van supermarkten en let 44% op aanbiedingen.

Zo`n 62% van de consumenten vindt de kwaliteit van A-merken en huismerken hetzelfde. De lagere prijzen van huismerken zijn een belangrijke reden om over te stappen naar die merken. Volgens het ING Economisch Bureau bezuinigen consumenten overigens vooral op kleding en vakanties en - afgezien van een shift naar huismerken - nauwelijks op voedsel. De recessie vormt een belangrijke `push` voor het succes van huismerken, zowel op de korte als op de langere termijn. Zo`n 18% van de consumenten is al overgestapt op huismerken. De overstap naar huismerken is slechts een van de bezuinigingsstrategieƫn. Consumenten kopen namelijk ook minder en vaker in goedkopere winkels; zo'n 23% maakt die laatste overstap.

Overigens bestaan er aanmerkelijke verschillen tussen productcategorieƫn. Bezuinigd wordt vooral op kleding, bij direct getroffen consumenten loopt dit op tot twee derde van de respondenten. Ook op frisdranken wordt bezuinigd, bij zuivel en persoonlijke verzorging is dat minder het geval.

Bron: Economisch Statistische Berichten
Publicatiedatum: