Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Detailhandel: Nieuwe trend van schaalverkleining begonnen

Kleine nieuwe winkels zijn hot. De dynamiek in de detailhandel komt momenteel vooral van deze neringdoenden. Nieuwe ondernemers die veelal niet uit de traditionele detailhandel komen, kijken op een andere manier naar inkoop en verkoop en het aantrekken van klanten. De nieuwkomers bieden vaak extra service, ze maken kopen tot een beleving, leren van hun klanten en maken ze tot hun vrienden. Deze conclusies trekt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in zijn dinsdag gepresenteerde jaarlijkse trendrapport.

In de slag om de consument maakt de traditionele zelfstandige ondernemer plaats voor de nieuwe, kleine speler, die zich richt op aanvullende producten of diensten, signaleert het rapport. Daarmee is een nieuwe trend van schaalverkleining begonnen, als tegenhanger van de schaalvergroting van de afgelopen jaren.

Grote winkelketens drukken zelfstandige winkeliers steeds meer uit het straatbeeld weg. Een beperkt aantal formules met grote winkels en een breed, scherp geprijsd assortiment betreedt de markt, waartegen de 'zelfstandige winkelier op de hoek' steeds moeilijker kan concurreren. Vooral in de levensmiddelensector is het aanbod van zelfstandige speciaalzaken fors uitgedund. 'Het winkelaanbod beperkt zich in de kleine kernen steeds vaker tot een supermarkt.'

Bron: Zibb.nl
Publicatiedatum: