Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kilometerheffing: wat u per truck gaat betalen

De afgelopen dagen is er al veel geschreven over de kilometerheffing, maar er is nog maar weinig informatie over de tarieven voor vrachtwagens. Wat gaat u per truck per kilometer nou precies betalen? In de kilometerheffing is voor vrachtwagens de toegestane maximummassa de grondslag voor het basistarief. Daarbij wordt nog een indeling gemaakt naar Euroklasse. Klinkt eenvoudig, maar toch is het wetsvoorstel zo complex dat het niet duidelijk is wat nu precies de tarieven zijn.

Op www.kilometerprijs.nl is een rekenhulp ingesteld die een basistarief voor Euro 4 en Euro 5 vrachtwagens vermeld van 0,9 cent per km en 1,2 cent per km voor Euro 0, Euro 1, Euro 2 Euro 3 trucks. Euro 6 en EEV-trucks zouden maar 0,7 cent per kilometer moeten gaan betalen. Deze tarieven worden volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat correct weergegeven. Gegevens waarover TLN beschikt reppen echter van een gemiddeld tarief van Euro 4/5 trucks van 2,4 cent per km en Euro 3 trucks van 2,7 cent per km. Euro 6 trucks zouden in de toekomst 2,2 cent per km gaan betalen. Ook Transport en Logistiek Nederland geeft aan dat het nog geen absolute duidelijkheid heeft over de precieze werking van de tarieven en nog hard studeert hoezeer transporteurs nu echt belast gaan worden. Als het wetsvoorstel door de Tweede Kamer behandeld is, komt er waarschijnlijk (en hopelijk) meer duidelijkheid over de tarieven.

Over de hardware die gebruikt gaat worden in trucks is ook nog geen duidelijkheid. Er wordt gesproken van een ‘kastje' in de cabine, maar volgens Verkeer en Waterstaat kan het ook net zo goed een chipkaart worden, een toevoeging aan de autoradio of een unit onder de motorkap. "Er zijn momenteel nog gesprekken gaande met leveranciers. Pas als die afgerond zijn weten we welke hardware precies gebruikt gaat worden."

Bron: TTM.nl
Publicatiedatum: