Supermarkten beginnen crisis te merken
Daarnaast heeft de consument ook minder te besteden, waardoor de supermarkten de omzet verder zien dalen. Volgens GfK bereikte de omzetgroei van de supermarkten met 1,4% het laagste punt van dit jaar. Volgens marktonderzoeker Joop Holla van GfK komt dit niet alleen door de groeiende promotiedruk. Ook de toenemende inflatie zorgt ervoor dat de omzet afneemt. De foodinflatie bedraagt nu 1,2%. Daarnaast meldt 3% van de consumenten minder te besteden. GfK verwacht voor heel 2010 dan ook een omzetgroei van slechts 1,5%.
Holla voorspelde eerder dit jaar al dat de consument zou gaan zoeken naar goedkopere alternatieven. Dit 'downtraden' is nu zichtbaar. Het omzetaandeel van de huismerken steeg van 37,8% in 2008 naar 39,9% in het tweede kwartaal van 2009. In folderaanbiedingen speelt het huismerk een steeds grotere rol. A-merken worden echter ook in de actie gedaan. Bij de grootste A-merken bedraagt de promotiedruk meer dan 30%.
Bron: Distrifood Nieuwsblad