Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kleinere supermarkten verdwijnen

De buurtsupers verliezen snel terrein aan grote supermarkten. De verwachting is dat steeds meer kleinere en middelgrote supermarkten komende jaren gaan verdwijnen, aldus Deloitte. Het onderzoeksbureau heeft een rapport opgesteld waarin staat dat 8% van de buurtsupers voorspelt dat de zaak binnen vijf jaar opgedoekt gaat worden. Het totaal aantal supermarkten loopt terug van 6.500 in 1995, naar 4.800 nu tot 4.100 in 2015. Vooral kleinere zaken zullen verdwijnen.

Het probleem is onder meer dat de inkomsten van alle supermarkten samen, minder worden. De bevolking neemt maar weinig toe en het toenemend aantal ouderen besteedt minder dan gezinnen met kinderen. De kleinere supermarkten kunnen weinig doen tegen de diverse aanbiedingen van de grote ketens, zoals de Hamsterweken of de C1000-Euroweken. Daarnaast hebben veel zelfstandige ondernemers moeite een opvolger te vinden. De sombere financiële vooruitzichten schrikt menigeen af.

Er is een hoop voor de kleine supermarkt, aldus Deloitte. De buurtsupers kunnen de nadruk leggen op extra service en aandacht voor de klant. Het is essentieel dat een kleine supermarkt meerwaarde biedt, zoals bijvoorbeeld een postkantoor of stomerij in huis, of het aanbieden van lekkere maaltijden in de winkel. 
Publicatiedatum: