Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fruitsticker van 'zeep'

Productontwerper Scott Amron is het brein achter Amron Experimental, een kleine designstudio in New York. Amron wist wereldwijd de aandacht te trekken toen zijn 'tandenborstelfontein' in The New York Times verscheen. De tweede generatie van dit innovatieve ontwerp, waarbij kraanwater door de borstel geperst wordt tot een perfecte waterstraal, kan inmiddels besteld worden voor zo'n €10. Ook de borstelkop is eenvoudig te vervangen om onnodig afval te voorkomen. 

De laatste jaren heeft Amron gewerkt met bedrijven zoals Victoria's Secret, OXO en speelgoedfabrikant Skip Hop. Amrons ontwerpen zijn esthetisch en milieubewust. "Het doel is om iets te nemen dat al gemaakt wordt en dit te verbeteren door minder te verbruiken."

De afgelopen tijd is hij voornamelijk bezig geweest met twee zaken: fruitstickers en het vinden van een alternatief voor roerstaafjes. 

De meeste stickers zijn gemaakt van plastic, kleefmiddel en inkt. Hoewel sommige stickers, bijvoorbeeld met barcodes, erg nuttig zijn, veroorzaken ze ook veel afval. Polyvinyl chloride, een synthetisch polymeer dat vaak in stickers gebruikt wordt, vergaat geleidelijk bij blootstelling aan zonlicht en andere weersomstandigheden. Fruitstickers veroorzaken weer andere problemen. 

"Voor composteerbedrijven vormen deze stickers een groot probleem," legt Amron uit. "Ze zeggen dat het de ergste vervuilers binnen hun keten zijn. Ze gaan vastzitten in filters en waterleidingen en dat is uiteraard niet goed."

Omstreeks 2011 kwam Amron met een creatieve oplossing voor dit 'kleffe' probleem in de vorm van Amron's Vanishing FruitWash Labels. In hun huidige vorm zijn de stickers voorzien van een barcode en een viercijferig nummer. Aangezien de sticker van geharde fruitwas is gemaakt, is er geen plastic meer nodig. Zodra het label met water in aanraking komt, verandert het in een 'zeep' waarmee de appel onderweg of thuis snel gewassen kan worden. 

Dit idee maakt Amrons milieuvriendelijke prototype tot een commercieel levensvatbaar alternatief voor de stickers die momenteel gebruikt worden. "De AGF-sector is zo groot dat alles perfect moet zijn," vervolgt Amron. "Bij eerdere versies moesten gebruikers bijvoorbeeld hard wrijven om de sticker op te laten lossen in water. Als Amron het materiaal echter gemakkelijker oplosbaar zou maken dan zouden de stickers mogelijk tijdens het transport al loskomen en de supermarkt niet eens halen. Nu, na zeven jaar, denk ik dat we er bijna zijn," vervolgt Amron. Hij hoopt dat appelliefhebbers vanaf eind 2018 de nieuwe oplosbare fruit 'wassticker' zullen kunnen gebruiken. 



Moeilijkheden hebben Amrons enthousiasme niet kunnen temperen. Hij legt uit dat al zijn projecten beginnen met problemen. De oplossingen volgen later pas. "Het zijn één en al problemen en je blijft naar oplossingen zoeken tot je iets beters hebt dan wat er al op de markt is," aldus Amron.


Publicatiedatum: