Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Deel III: Hoogweg Paprikakwekerijen
Telen op meer dan honderd hectare
Tholen - Vandaag het laatste deel in de driedelige serie 'Telen op meer dan honderd hectare'. Wie zijn die Nederlandse miljoenenbedrijven en hoe zijn ze zo groot gegroeid? Hoogweg Paprikakwekerijen: "Vanaf het moment dat je zelf een bepaalde hoeveelheid paprika's teelt, kun je ze ook rendabel zelf gaan verpakken."
Paprika's in de kas van Hoogweg
Hoogweg Paprikakwekerijen
Areaal: 105 hectare In de pijplijn: 15 hectare in Marknesse Vestigingen: Luttelgeest, Marknesse en Nootdorp Teelt: Drie kleuren paprika's
Omzet: 40 miljoen euro (2016)
Aan het woord Mariska Hoogweg:
Geschiedenis
Het verhaal van Hoogweg begint in 1987 toen Leo Hoogweg in Nootdorp begon met de teelt van tomaten. In 1998 besloot Leo de overstap te maken naar de paprika's. In 2001 werd van locatie gewisseld binnen Nootdorp. Op deze locatie staat 6,8 hectare kas. In 2008 is de overstap gemaakt naar de Noordoostpolder. De 22 hectare in dat jaar groeide vervolgens uit tot 105 hectare in 2018. Sinds 2014 teelt Hoogweg 3 kleuren paprika's.
De grootste uitdaging:
"Personeel blijft bij elke uitbreiding steeds weer een uitdaging. We hebben een grote groep vaste medewerkers. Bij iedere uitbreiding proberen we weer goede mensen aan het bedrijf te binden. In de huidige arbeidsmarkt wordt dit wel steeds lastiger."
Treintjes en fietsen
"De afstanden die je binnen het bedrijf moet afleggen, zijn door onze groei best groot geworden. Voor het personeel zijn er daarom bedrijfsfietsen en ook rijden er treintjes om tijdens de pauze van de kas naar de kantine te komen."
Zelf verpakken
"In 2014 zijn we gestart met verpakken van de paprika's. Vanaf het moment dat je zelf een bepaalde hoeveelheid paprika's teelt, kun je ze ook rendabel zelf gaan verpakken. Je bereikt als het ware een omslagpunt. Vanaf het moment dat we drie kleuren telen in verschillende kassen, zijn we een mix met drie kleuren gaan verpakken."
Afzet
"Van de paprika's die we flowpacken, kennen we ook de eindklant. De afzet laten wij verlopen via Van Nature. Via hun handelspartners worden onze paprika's door heel Noordwest-Europa afgezet. We zouden de afzet, gezien de omvang, misschien wel zelf kunnen regelen, maar dat is een hele andere tak van sport. Wij zijn goed in paprika's telen en richten ons daar op."
Hoogweg werkt aan aardwarmte
Aardwarmte in de kas
"Binnen Hoogweg hechten we veel waarde aan duurzaamheid. Door onze bedrijfsomvang is het mogelijk om aardwarmte te realiseren. Het gaat om een duurzame energiebron voor onze kwekerijen. Wij kunnen zelf alle warmte uit deze bron goed gebruiken. We hopen ongeveer 70 % van onze energievraag met aardwarmte in te vullen."
Kom in de Kas 2018
"Als je langs ons bedrijf rijdt, valt het niet direct op hoe groot het is. Dit jaar hebben we met 'Kom in de Kas' onze deuren geopend. Pas binnen zien mensen het hele proces van hoe een paprika groeit en verwerkt wordt, voordat hij uiteindelijk in de winkel belandt. De mensen waren erg onder de indruk van alles wat er te zien is."
Het origineel van dit licht bewerkte artikel verscheen eerder in editie 4, 32e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.